Hlavní obsah

O užívání luxusního audi ostravský magistrát mlží

7:39
7:39

Poslechněte si tento článek

Už půl roku využívá ostravský primátor luxusní model Audi, který magistrát pořídil i přes škrty v rozpočtu loni za tři miliony korun. Nejdražší služební vůz komunálního politika v zemi od té doby nezahálí, podle knihy jízd najezdil skoro 20 tisíc kilometrů. Není ale jasné, koho na cestách vozí.

Foto: Adam Mogyorosi, Novinky

Audi A8 L

Článek

„Má sloužit k reprezentaci města a je určený pro všechny radní, nikoliv jen pro mě.“ Tak v prosinci obhajoval Novinkám nákup luxusního magistrátního vozu primátor Ostravy Jan Dohnal (ODS).

Podle informací, které si redakce vyžádala na základě zákona o svobodném přístupu k informacím, ale úřad moravskoslezské metropole nedisponuje informací, kolikrát se vezl samotný primátor nebo jiní členové vedení města či jeho zaměstnanci.

Detailní dokumenty k některým cestám přesto Novinky obdržely. Například na Expo Real v Mnichově měl Dohnal loni mezi 6. a 10. říjnem cestovat společně se současnou první náměstkyní Lucií Baránkovou Vilamovou (ANO) a náměstkem Břetislavem Rigerem (Ostravak).

Kromě několika dalších zahraničních cest v knize jízd však nejčastěji figurují běžné přesuny po Ostravě. Jezdí se hlavně na magistrát, ale třeba i do sídla Ostravských komunikací. Právě tím, že vůz bude reprezentovat vedení města, přitom primátor obhajoval nákup luxusního vozu. „Slouží na dálkové trasy a k reprezentativním účelům,“ vysvětloval Dohnal loni v prosinci.

Luxusní audi je jen ostravský úlet. My jezdíme škodovkami, vzkazují primátoři

Domácí

„Vozidlo slouží výhradně ke služebním účelům, kdy jej využívají primátor, uvolnění radní města a zaměstnanci statutárního města Ostravy zařazení do Magistrátu města Ostravy, ať již vedoucí odboru, oddělení nebo ostatní zaměstnanci, na služební cesty,“ upřesňuje vedoucí odboru hospodářské správy René Bartoš.

Na základě dalšího dotazování však radnice nevyčíslila, kolikrát kdo jel. „Uvedenou informací nedisponujeme a ani nemáme povinnost s ní disponovat,“ stojí v odpovědi, kterou Novinky obdržely.

Za Audi A8 Long 50 TDI Tiptronic quattro dala Ostrava tři miliony korun, třetí největší tuzemské město přitom letos musí hospodařit s o zhruba 300 milionů menším rozpočtem než uplynulý rok.

Drahé auto v době úspor

Právě proto nešetřil kritikou na ostravském zastupitelstvu začátkem prosince bývalý primátor Tomáš Macura (Jdeto!!!), který je nyní v opozici. „Těžko současnému vedení něco věřit, když mluví o úsporách v situaci, kdy si primátor koupí auto za tři miliony s ledničkou na šampaňské. Jeho předchůdci stačilo auto za polovinu,“ prohlásil mimo jiné Macura.

V lednu už ale volil o něco smířlivější tón. „To téma už nechci dál extendovat. Jednoduše udělali blbost a zachovali se jako papaláši,“ upřesňuje bývalý šéf moravskoslezské metropole.

Ostravský primátor si z eráru koupil auto za tři miliony. S ledničkou na šampaňské

Moravskoslezský kraj

Jenže nejde jen o nákupní cenu vozu, o jehož pořízení rozhodla celá městská rada složená z koalice hnutí ANO, z uskupení Spolu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09), Starostů pro Ostravu, Ostravaka a Pirátů. Luxusní vozy totiž patří k nejméně výhodným investicím, protože jejich hodnota v čase rychle klesá.

Foto: Adam Mogyorosi, Novinky

Audi A8 L

„Cenový pokles těchto vozidel je po prvním roce zhruba ve výši 29 až 34 % z ceny nového auta a v následujících letech se tento pokles mění (2. rok – 39 až 44 % z ceny nového vozidla, 3. rok - 48 až 53 % z ceny nového vozidla),“ vysvětluje ředitel společnosti Cebia, která se mimo jiné zabývá oceňováním ojetin.

Dopředu nebyl informován, že se bude vyjadřovat k případu ostravské limuzíny, což platí i pro další oslovené firmy. Podle tohoto klíče tak hodnota ostravského Audi A8 Long brzy klesne o 1,5 milionu korun.

Jen sedm prodaných kusů

Skutečnost, že si Ostrava pořídila něco opravdu neobvyklého, potvrzují informace od importéra, jenž redakci Novinek potvrdil, že oficiální cestou se v Česku loni prodalo pouze sedm nových vozidel Audi A8 Long a k mimořádným vozům samozřejmě patří i mimořádné provozní náklady včetně údržby.

Policie zabavila obviněnému exšéfovi Motola Ludvíkovi luxusní auto

Krimi

„Průměrná hodinová sazba u autorizovaných servisních partnerů Audi je 1908 Kč bez DPH a 2309 s DPH. Dovolím si zdůraznit, že jde o průměr za značku Audi v ČR, cena za práci se může lišit dle partnera i typu činnosti mechanika,“ upřesňuje Jiří Rozkošný z Porsche ČR, které Audi pro český trh oficiálně dováží.

Foto: Adam Mogyorosi, Novinky

Audi A8 L

Ostravská radnice tvrdí, že zatím za servis utratila 10 207 Kč bez DPH. Jde ovšem jen o práci a za nové pneu ostravský magistrát podle informací Novinek dal 32 000 Kč bez DPH. Od daně však podle osloveného poradce osvobozen není, takže se částka vyšplhala na téměř 39 tisíc. S přibývajícími ujetými kilometry budou pochopitelně náklady na provoz narůstat.

Pojištění za 111 tisíc ročně

Zanedbatelná položka není ani na pojištění vozu. To havarijní společně s povinným ručením stojí ročně u tohoto typu vozu přes 111 tisíc korun. „Pojištění pro vozidla ve vlastnictví statutárního města Ostravy bylo soutěženo v rámci otevřeného řízení veřejnou zakázkou,“ upřesňuje vedoucí odboru hospodářské správy René Bartoš. Detailní podmínky magistrátního vozového parku jsou uvedeny v registru smluv.

Foto: Adam Mogyorosi, Novinky

Test Audi A8 L

Jistou míru pochopení pro pořízení drahé limuzíny má moravskoslezský exhejtman Ivo Vondrák (Osobnosti pro kraj). „U nás vždy měli všichni primátoři a hejtmani Audi A8. Od nás je to všude daleko a do Prahy, kam musíte jezdit, protože je tam většina centrálních úřadů, je to autem čtyři hodiny. Pokud za jízdy navíc třeba chcete pracovat, tak to v superbu nemůžete,“ domnívá se bývalý šéf kraje, jenž je nyní opozičním zastupitelem.

Přesto to podle něj magistrát s vybavením limuzíny, jež disponuje i ledničkou na šampaňské, přehnal. „To je až moc luxusní. Když jsem řídil kraj, tak jsme také kupovali A8, ale až poté, co jsem byl osm let ve funkci, kdy jsem využíval starší vůz a výbava byla mnohem skromnější, což se projevilo i nižší cenou 2,1 milionu,“ dodává Vondrák. Ostravský magistrát pouze doplňuje, že kritizovaná lednice na šampaňské není součástí příplatkové výbavy.

I navzdory tomu, že o nákupu limuzíny rozhodovala celá městská rada, hlavním hromosvodem kritiky zůstává podle politologa Lukáše Valeše nadále primátor Dohnal a je možné, že si tak uzavřel vrátka do vysoké politiky. „Zničit si politickou kariéru takovýmto nesmyslem je absurdní,“ uzavírá Valeš.

Luxusní limuzínou jezdí i v Havířově. Za pneumatiky dalo město téměř 130 tisíc

Moravskoslezský kraj
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám