Článek
„Aktuálně probíhá připomínkovací řízení. Do 17. dubna je zapotřebí své připomínky zaslat na podatelnu Moravskoslezského kraje. Obyvatele budeme s výsledky studie EIA seznamovat ve středu 9. dubna v kulturním domě,“ řekl Novinkám starosta Těrlicka David Biegun (Naše Těrlicko).
Dodal, že chtějí lidem poskytnout faktické informace, které z té dokumentace, která má kolem 1500 stran, vyplývají. „Zjistili jsme, že obchvat Havířova nepřinese jediné pozitivum. Zhorší to životní prostředí i ovzduší, které je na Karvinsku nejhorší v republice, navíc se zvýší i doprava. O nevhodném přesouvání pomníčků životické tragédie raději nemluvím, z toho může být ještě mezinárodní ostuda. Vždyť je zaplatila polská vláda,“ líčil těrlický starosta.
Biegun tak upozornil na to, že Moravskoslezský kraj a město Havířov se nijak finančně nepodílely na renovaci životických pomníčků, i když mohly. O jejich důstojnou záchranu se zasloužila polská konzulka Izabella Wołłejko-Chwastowiczová. Většina z 36 mužů a chlapců, které zde 6. srpna 1944 zastřelili nacisti jako odvetu za smrt tří příslušníků gestapa, totiž byla polské národnosti. Polská vláda nakonec renovaci pomníčků zaplatila sama, což stálo více než 1,5 milionu korun.
Místopředseda spolku Životice sobě Martin Cyž uvedl, že pro životické občany setkání k dokumentaci EIA zorganizoval. „Byl o to veliký zájem, přišli i lidé z okolních obcí, kterých se výstavba silnice dotkne. Ani se všichni nedostali dovnitř,“ popisoval Cyž a připomněl, že v roce 2020 udělali proti nevhodně naplánovanému obchvatu petici, kterou tehdy podepsalo na pět tisíc lidí.
„Za nás ta stavba nemá žádný smysl, což EIA potvrzuje. Dokonce jsme navrhovali náhradní kratší a levnější trasu, která by vedla přes brownfieldy a nemuselo by padnout pětatřicet domů a být přemisťovány pomníčky životické tragédie. Neúspěšně,“ pokrčil rameny Cyž s tím, že se ale nevzdávají a budou na kraj posílat odborné stanovisko k dokumentaci EIA. Spolek nabízí i pomoc ostatním v podávání jejich připomínek.

Setkání k dokumentaci EIA k obchvatu Havířova proběhlo v Životicích.

Jeden z pomníčků životické tragédie, které zaplatila polská vláda.
Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) s názorem místních nesouhlasí. „Zcela jistě nová silnice I/11 Havířov–Třanovice, tedy obchvat Havířova, propojí město s dálnicí D48 a odvede tranzitní dopravu mimo obydlené oblasti. Otevření nové trasy výrazně zlepší dopravní dostupnost regionu, odlehčí obcím i přetíženým silnicím II/475 a II/474. Komunikace přinese mj. bezpečnější a plynulejší dopravu celé aglomeraci,“ reagoval mluvčí ŘSD Miroslav Mazal.
Pomníčky životické tragédie prý budou citlivě přemístěny
Dodal, že co se týká pomníčků životické tragédie, tak jejich přesná poloha je evidována, ale i to, zda se nacházejí na soukromém či veřejně přístupném pozemku. „Všechny zůstanou zachovány. V závislosti na přesném trasování nové komunikace bude navrženo jejich citlivé přemístění, které začneme připravovat na základě platné dokumentace společného územního a stavebního povolení a důkladného geodetického a geotechnického průzkumu území,“ upřesnil Mazal.
Mluvčí Havířova Rosalie Seidl Pokorná upozornila, že i nové vedení města výstavbu obchvatu podporuje. Na postu havířovského primátora vloni v prosinci Josefa Bělicu z ANO vystřídal jeho stranický kolega Ondřej Baránek.

Životické pomníčky se staly už i předvolebním tématem.
„Doprava v Havířově neklesá, naopak v posledních letech se téměř zdvojnásobila a jednou z příčin je právě i absence obchvatu. Podle studie ŘSD, kterou má město k dispozici, je možné, že se obchvat pomníkům vyhne zcela nebo se dotkne jednoho z nich. V takovém případě by samozřejmě byl citlivě přemístěn na jiné místo,“ shrnula Pokorná.
Nová přeložka silnice I/11 bude dlouhá 19,15 km, zahrnuje osm mimoúrovňových křižovatek, 11 mostů a 495metrový tunel. Zahájení stavebních prací je plánováno na rok 2029, dokončení pak na rok 2033. Celkové náklady dosáhnou 8,2 miliardy korun.