Článek
„Začátkem problémů bylo puštění obchvatu do předčasného užívání, bez jakýchkoli protihlukových opatření,“ nastínil Leopold Cudzik, jeden z občanů, kterého hluk z dálničního mostu obtěžuje ve dne v noci.
Poukázal, že místní napsali ministru dopravy a zorganizovali petici. „Pak nastal ping pong stížností na hygienu, ministerstvo dopravy i zdravotnictví i Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a jejich odpovědí ve stylu, že je vše v pořádku,“ popsal s tím, že nakonec Zdravotní ústav Ostrava provedl měření, které prokázalo hrubé porušení hlukových limitů.
„Kdybych neměla ucpaná okna ložnice protihlukovými panely, přes které mě často ty nejhlasitější údery stejně budí a způsobují fyzickou nevolnost, tak už tu asi nejsem. A vše začalo spuštěním dopravy na obchvatu,“ potvrdila další z obyvatel Danuše Hotzyová.
Sdělila, že Dopravní a energetický stavební úřad navrhl, aby se přes most jezdilo jedním pruhem a rychlostí 60 kilometrů za hodinu, protože hluk byl nadměrný i při rychlosti o 20 kilometrů vyšší. „ŘSD se ale odvolalo a ministerstvo dopravy rozhodlo, že občané na východě republiky asi nejsou lidé a neplatí pro ně hygienické limity, proto se jezdí ve dvou pruzích a stovkou,“ popsala.
Podle ŘSD je ale snížení rychlosti na 100 kilometrů za hodinu jen dočasným opatřením, než dojde k výměně mostních závěrů. A aby ho řidiči dodržovali, budou jim rychlost v daném úseku měřit radary.

Snížení rychlosti na obchvatu má být jen dočasným řešením.
„Systému bude od dubna podléhat výběr pokut prostřednictvím administrativy Frýdku-Místku,“ informoval mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dodal, že to, jak dlouho bude měření rychlosti v tomto krátkém úseku dálnice D48 trvat, závisí na vývoji sledované hlukové situace.
ŘSD ujistilo, že aktuální opatření na mostě přes Morávku jsou dočasného charakteru. „Trvalé řešení intenzivně připravujeme,“ doplnil Miroslav Mazal z oddělení komunikace ŘSD.
I když konečná varianta úprav ještě není známá, natož hotová, lidé se obávají, že půjde o nedostatečné opatření. „Snížení rychlosti je v podstatě výzva pro většinu kamionů, aby přidaly. Co by pomohlo? Radikálnější snížení rychlosti a účinné dořešení protihlukových opatření,“ míní Cudzik.
Podle Hotzyové by to chtělo i vyšší a delší protihlukové stěny alespoň tak, jako jsou podél silnice I/11 u Třince či Jablunkova. Současně upozornila, že nebýt ombudsmana, tak se státem bojují zřejmě ještě teď. „Takže doufejme, že k výměně závěrů, které jsou naprosto nevhodné, skutečně dojde. A to co nejdříve,“ uzavřela.