Článek
Jednotný evropský systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího vlak automaticky zastavit nebo zpomalit. Aktuálně ho musí mít nainstalovány všechny soupravy jezdící na tratích Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín. Od 15. ledna bude ETCS povinný i na trase Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav a od 22. ledna na trati Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová. Celkem jde o 622 kilometrů. V roce 2040 bude ETCS nutný na všech železničních tratích v Česku.
I když je ETCS povinný, Tatra neuvažuje o tom, že by jím Slovenskou strelu vybavila. A to přesto, že s jejím provozem při výjimečných akcích i nadále počítá. „Je třeba si uvědomit, že jde o historické vozidlo a národní kulturní památku. Jednou z hodnot památky je její autenticita. Proto není v plánu instalovat do Slovenské strely ETCS,“ potvrdil mluvčí automobilky Andrej Čírtek.
Slovenská strela
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře. Ze dvou kusů vozu označeného T 68, který trasu mezi Bratislavou a Prahou urazil za 3 hodiny a 20 minut, se dochoval jen jeden. Legendární vlak léta chátral. Před sedmi lety jej nechala automobilka Tatra zrenovovat a od podzimu 2021 je Slovenská strela součástí nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, kde je vystavena v samostatném pavilonu.
Upozornil, že Slovenská strela má vzhledem k statutu národní kulturní památky legislativně daná pravidla pro provozování. „Ta se v podstatě omezují jen na jízdy do místa předepsané údržby, periodických servisních prohlídek a výjimečně na akce související s historií železnice na základě povolení daných úřadů,“ nastínil s tím, že loni vyjel unikátní stroj jen do Vsetína na odhalení památníku konstruktéra Josefa Sousedíka a na veletrh drážní techniky do Ostravy.
„Na tratích, kde nebude zabezpečovací zařízení třeba, může jet strela sama. Pokud bude potřeba přesun po trati, kde bude zabezpečovací zařízení vyžadováno, pak pojede v doprovodu jiného stroje, který toto zařízení mít bude,“ vysvětlil Čírtek možnosti provozu památky po běžných tratích.
Nový zabezpečovač v lednu pohlídá 600 kilometrů tratí
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_m3_A/nPt0vAiT3tBh4bTd8ByjOy1/d25a/etcs.jpeg?fl=cro,0,228,2048,1152%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Podle ministerstva dopravy platí povinnost mít ETCS nainstalován pro všechny vlaky. „Jinak by zavedení výhradního provozu ETCS postrádalo smysl z hlediska bezpečnosti,“ poukázala Alena Mühl z odboru komunikace ministerstva dopravy.
Připustila však, že v případě historických vozidel by měl být jejich provoz i na tratích s ETCS za určitých podmínek možný i bez zabezpečovacího systému. „Pracujeme na vývoji přípojného ETCS vozu, který by mohl být připojen k nevybaveným historickým vozidlům a zajistit jízdu takového vlaku pod plným dohledem ETCS,“ řekla.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QN_BA/8uaW9/slovenska-strela.jpeg?fl=cro,0,0,4000,2178%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Loni vyrazila Slovenská strela například na odhalení pomníku Josefa Sousedíka do Vsetína.
Kolik historických železničních vozidel by mohl přípojný ETCS vůz využívat, neřekla. Se statusem historické drážní vozidlo eviduje Drážní úřad v tuzemsku asi 50 vozidel. „Celkový počet vozidel, kterým bylo někdy přiřazeno registrační číslo historického vozidla, je ale mnohem vyšší,“ upozornila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková s tím, že celkově úřad vede pod historickými čísly 15 provozních parních lokomotiv, 18 elektrických lokomotiv a 90 motorových lokomotiv různých řad.