Článek
Jednotný evropský systém ETCS umí v případě chyby strojvedoucího vlak automaticky zastavit nebo zpomalit. Aktuálně h musí mít nainstalovány všechny soupravy jezdící na tratích Česká Třebová - Olomouc - Dluhonice - Prosenice/Přerov a Břeclav - Bohumín. Od 15. ledna bude ETCS povinné i na trase Česká Třebová - Adamov, Modřice - Břeclav a od 22. ledna na trati Praha-Běchovice - Pardubice - Česká Třebová. Celkem jde o 622 kilometrů. V roce 2040 bude ETCS nutné na všech železničních tratích v Česku.
I když je ETCS povinné, Tatra neuvažuje o tom, že by jím Slovenskou strelu vybavila. A to přesto, že s jejím provozem při výjimečných akcích i nadále počítá. „Je třeba si uvědomit, že jde o historické vozidlo a národní kulturní památku. Jednou z hodnot památky je její autenticita. Proto není v plánu instalovat do Slovenské strely ETCS,“ potvrdil mluvčí automobilky Andrej Čírtek.
Slovenská strela
Slovenská strela je čtyřnápravový motorový vůz vyrobený v roce 1936 v kopřivnické Tatře. Ze dvou kusů vozu označeného T 68, který trasu mezi Bratislavou a Prahou urazil za 3 hodiny a 20 minut, se dochoval jen jeden. Legendární vlak léta chátral. Před sedmi lety jej nechala automobilka Tatra zrenovovat a od podzimu 2021 je Slovenská strela součástí nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici, kde je vystavena v samostatném pavilonu.
Upozornil, že Slovenská strela má vzhledem k statutu národní kulturní památky legislativně daná pravidla pro provozování. „Ta se v podstatě omezují jen na jízdy do místa předepsané údržby, periodických servisních prohlídek a výjimečně na akce související s historií železnice na základě povolení daných úřadů,“ nastínil s tím, že loni vyjel unikátní stroj jen do Vsetína na odhalení památníku konstruktéra Josefa Sousedíka a na veletrh drážní techniky do Ostravy.
„Na tratích, kde nebude zabezpečovací zařízení třeba, může jet strela sama. Pokud bude potřeba přesun po trati, kde bude zabezpečovací zařízení vyžadováno, pak pojede v doprovodu jiného stroje, který toto zařízení mít bude,“ vysvětlil Čírtek možnosti provozu památky po běžných tratích.
Nový zabezpečovač v lednu pohlídá 600 kilometrů tratí
Podle ministerstva dopravy sice platí povinnost mít ETCS nainstalované pro všechny vlaky. „Jinak by zavedení výhradního provozu ETCS postrádalo smysl z hlediska bezpečnosti,“ poukázala Alena Mühl z odboru komunikace ministerstva dopravy.
Připustila, že v případě historických vozidel by měl být jejich provoz i na tratích s ETCS za určitých podmínek možný i bez zabezpečovacího systému. „Pracujeme na vývoji přípojného ETCS vozu, který by mohl být připojen k nevybaveným historickým vozidlům a zajistit jízdu takového vlaku pod plným dohledem ETCS,“ řekla.
Kolik historických železničních vozidel by mohl přípojný ETCS vůz využívat, neřekla. Se statusem historické drážní vozidlo eviduje Drážní úřad v tuzemsku asi 50 vozidel. „Celkový počet vozidel, kterým bylo někdy přiřazeno registrační číslo historického vozidla, je ale mnohem vyšší,“ upozornila mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková s tím, že celkově úřad vede pod historickými čísly 15 provozních parních lokomotiv, 18 elektrických lokomotiv a 90 motorových lokomotiv různých řad.