Článek
Trakař speciálně upravený pro tuto událost a skupinu šestnácti nadšenců, kteří se budou v jeho tlačení po celý týden střídat, vyprovázely ve Smržovce na cestu davy lidí. Z náměstí vyjel za znění tónů hitu Zelená je tráva a v podobném obsazení jako před 60 lety. Tedy tak, že trakař řídil sparťan a slávista se jen vezl.
Trakařová jízda před 60 lety proslavila Smržovku po celé zemi. Fotbaloví fanoušci Antonín Pavlíček a František Pacák tehdy u piva ve smržovské hospodě Kufr uzavřeli sázku, která se týkala postupu fotbalové Slavie do nejvyšší soutěže. Slavia uspěla, sparťan Pavlíček prohrál a musel tak slávistu Pacáka na trakaři dovézt do Prahy na vzájemný zápas obou týmů.
Na trasu dlouhou 145 kilometrů se vydali 28. srpna 1965. „Pamatuju si, že tehdy tady při odjezdu bylo asi deset tisíc lidí. Byly tu postavené dva stany, jeden sparťanský a jeden slávistický, a hlavní aktéři tady noc před odjezdem spali. Bylo to strašně krásný,“ vzpomněl si jedenasedmdesátiletý Milan Skrbek. Tehdy sledoval odjezd Pavlíčka s Pacákem jako malý chlapec. Nyní je i on členem skupiny, která chce výkon obou fandů napodobit.

Trakařová jízda před 60 lety proslavila Smržovku po celé zemi.
„Žádná speciální příprava nebyla, ale předpokládám, že to bude hodně těžké. Trakař se dělal do poslední chvíle, takže nebyla možnost si to vyzkoušet. Jdeme do toho zostra. To, co předvedli pánové Pavlíček s Pacákem, je obdivuhodný výkon, který nemůžeme zopakovat. My se budeme v tlačení trakaře střídat,“ připomněl Skrbek.
Trakař je věrnou kopií toho, jenž použili Pavlíček s Pacákem v roce 1965. „Ten náš jsme vytvářeli podle fotek, aby odpovídal tomu původnímu, který se nedochoval. Kamarád, konstruktér, nám vytvořil komplet technickou dokumentaci včetně 3D modelu. První verzi jsme vyzkoušeli na Smržovských slavnostech, tam se nám ale trakař trochu ohnul a museli jsme ho vyztužit,“ popsal další z účastníků letošní jízdy Pavel Černý.
V posledních dnech si podle něj začali jednotliví aktéři vymýšlet, co dalšího by se mělo na trakař přidělat. „Takže nechybí popelník, lékárnička, kasička a ještě chtěli přidělat držák na pití. Ale já jsem říkal, že ne, že stejně nemůžeme pít po cestě, že je to zbytečné,“ dodal Černý.
Před odjezdem. Nadšence s trakařem vyprovázel ve Smržovce dav lidí.
Novodobá výprava by měla každý den ujet zhruba 20 kilometrů. První den je cílem Železný Brod, v dalších dnech má trakařová jízda nocovat v Turnově, Bakově nad Jizerou, Benátkách nad Jizerou, Brandýse nad Labem a v Praze - Kbelích. Cílem předposlední etapy má být v sobotu 4. října stadion Slavie v Edenu. Odtud se trakařová jízda druhý den přesune na stadion Sparty na Letné, kde bude mít derby výkop v 18:30.
Akce má stejně jako před 60 lety i benefiční charakter. Tehdejší výtěžek 80 tisíc korun československých pomohl z části povodněmi postižené slovenské obci Obid a z části šel na přípravu stavby betonové sáňkařské dráhy ve Smržovce. Té pomůže trakařová jízda i letos, protože je nutná rekonstrukce.