Hlavní obsah

Zájem o sdílená kola roste. Mezi Libercem a Jabloncem se ale zatím nesvezete

4:17
4:17

Poslechněte si tento článek

Sdílená kola budou v Liberci jezdit v nadcházející letní sezoně a patrně i v dalších letech. Osvědčila se a lidi o ně mají zájem. V uplynulém roce, od května do listopadu, na nich najezdili po městě celkem 18 795 kilometrů.

Foto: Nextbike

Zájem o sdílená kola v Liberci i Jablonci vzrůstá.

Článek

„Jsme velice rádi, že zájem je rok od roku vyšší, což prokazuje jak počet uživatelů, tak počet výpůjček. Vždy je co zlepšovat, ale celkově se plní naše předpoklady, že sdílená kola jsou oblíbeným doplňkem městské mikromobility,“ uvedl náměstek libereckého primátora Adam Lenert (ANO).

Sdílených kol, která v Liberci provozuje společnost NextBike, bylo měsíčně v průměru vypůjčeno přes dva tisíce a projelo se na nich asi 73 lidí denně. Nejvíc se na kolech podle statistik jezdilo v srpnu a v červnu. Více než 91 % cyklistů nejčastěji využívalo tras do patnácti minut, které jsou zdarma, pouhé 1,4 procenta uživatelů sdílených kol pak jelo v kuse i déle než hodinu.

„V současné době připravujeme rozšíření volných minut neboli délku výpůjčky zdarma, která by se z 15 minut měla prodloužit na 30, a tím by se jízda měla stát pro uživatele pohodovější a ti méně zdatní ujedou delší vzdálenost zdarma. Počet kol zůstane stejný. Stanice jsou nyní vyhodnocovány a na začátku sezony budou upraveny dle připomínek a poznatků z posledních dvou let,“ vysvětlil Lenert. Stanic je v současné době po Liberci celkem padesát tři a lidé mají k zapůjčení k dispozici 150 mechanických jízdních kol.

Liberec má se společností NextBike smlouvu na letošní rok a bude připravovat vypsání soutěže na provozování sdílených kol pro sezony 2026 a 2027. O případné podpoře dalších sdílených jízdních prostředků, například koloběžek, zatím vedení města neuvažuje.

V Liberci je provozuje společnost bez smlouvy s městem a v minulosti se stávalo, že si lidé stěžovali na různě poházené koloběžky, které překážely na chodnících i třeba na parkovištích. Jestli budou jezdit po městě i letos, není zatím známo.

„Záleží na provozovateli, zda vyhodnotí, zda bude provozovat koloběžky, každopádně jsem rád, že vyslyšel naše přání a lépe kontroluje vracení koloběžek na určená místa, čímž klesl počet stížností na tento typ dopravy,“ dodal Lenert.

Mezi sousedními městy chybí cyklostezka

Možnost jízdy na sdílených kolech z Liberce do sousedního Jablonce zatím není reálná, ač by se přímo nabízela. I když je v Jablonci stejný provozovatel, musela by vzniknout společná, tedy trojstranná smlouva. Navíc chybí bezpečná cyklostezka spojující obě města, kudy by se dalo pohodlně jezdit.

„Tuto možnost už jsme s provozovatelem diskutovali, ale i on vidí zatím neřešitelné překážky,“ poznamenal Lenert.

V Jablonci nad Nisou jezdí sdílená kola druhým rokem. Oproti roku 2023 vzrostl počet výpůjček v roce 2024 o 42 % a uživatelská základna se rozrostla o 55 %. S koly počítají i v letošním roce. V Jablonci je během sezony k dispozici 130 mechanických kol na 38 stanicích.

„Lidé si na sdílená kola přivykli, 94,5 % všech výpůjček je krátkodobých, zhruba do 15 minut. Za toto půjčení kola uživatel nic neplatí,“ řekla o sdílených kolech jablonecká náměstkyně pro životní prostředí a strategii Lenka Opočenská.

Celkem si je lidé v Jablonci vypůjčili ve 40 390 případech, z toho 5049 měsíčně a 176 denně. Najeli na kolech 49 841 km a průměrná cesta měřila 1,2 kilometru.

Výběr článků

Načítám