Článek
Rekonstrukcí za více než 427 milionů korun projde nejenom trať, ale také tunel nebo nástupiště několika nádraží na trase.
„Práce budou zahrnovat výměnu dřevěných a ocelových pražců za nové ocelové, a to v celém úseku z Tanvaldu do Kořenova včetně hlavní koleje v dopravnách Desná a Dolní Polubný. Na ozubnicovém úseku se nainstaluje nový systém se dvěma ozubenými hřebeny. Upevnění ozubnicových tyčí na ocelové pražce se bude provádět ručně,“ popsala Nela Eberl Friebová ze Správy železnic (SŽ).
Právě ozubnice je unikum zdejší trasy a jejím úkolem je pomáhat vlakům vyšplhat se do strmého stoupání. I když dnešní moderní vlaky už cestu zvládnou bez pomoci, historické vozy stále systém ozubnice využívají.

Ojedinělý systém ozubnice projde obnovou.
V rámci oprav se počítá také s obnovou odvodnění a sanací skalních zářezů. Stavaři také vymění přejezdové konstrukce na šesti přejezdech, z nichž dva budou upraveny pro ozubnicový provoz. Na vylepšená nástupiště se po opravách mohou těšit cestující na nádražích Desná, Dolní Polubný a Kořenov zastávka. Dojde také k výměně kolejnic, obnově a doplnění štěrku a k opravě výhybek v Desné, Dolním Polubném a na odbočce do areálu firmy Preciosa Ornela.
„Opravou projde i Polubenský tunel, který je třetí nejdelší jednokolejný tunel v České republice. Práce budou zahrnovat obnovu odvodnění, opravu zvětralých betonových ploch a úpravu předportálových stěn tunelu,“ doplnila Friebová.
Železniční trať Tanvald - Kořenov - Harrachov
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať Tanvald - Harrachov je unikátní stavebním provedením, ale také svojí bohatou historií. Postavena byla v letech 1899-1902. Stala se pravidelným cílem cest pro obdivovatele železnice a technických památek z celé Evropy. V roce 1992 byl úsek Tanvald - Kořenov prohlášen Ministerstvem kultury ČR za kulturní památku.
Dnes je v provozu 12 kilometrů trati z Tanvaldu do Harrachova, které se mezi lidmi říká „kořenovská Zubačka“ nebo také „Polubenka“. Trať z Tanvaldu do Harrachova se honosí mnoha zajímavými umělými stavbami, mimo jiné pěti tunely, z nichž nejdelší měří 940 metrů.
Unikátní je i dochovanou, 4,43 km dlouhou dvoupásovou Abtovou ozubnicí na úseku Tanvald - Kořenov překonávajícím výškový rozdíl 235 metrů maximálním stoupáním až 58 promile, které je největší v České republice.
Z památkově chráněného kořenovského nádraží (701 m.n.m.) železnice pokračuje táhlým obloukem ve tvaru podkovy přes 26 metrů vysoký most nad řekou Jizerou, kterým přechází z Jizerských hor do Krkonoš. Dále koleje pokračují z harrachovské místní části Mýtiny (740 m.n.m.) přes Novosvětský průsmyk (885 m.n.m.) dalších 15 km do polského lázeňského města a krkonošského střediska Szklarska Poreba.
Zdroj: Železniční společností Tanvald
Kvůli špatnému stavu kolejnic i dalších částí trati už na podzim roku 2023 zakázala Správa železnic na ozubnicové trati jízdy historických lokomotiv T426.0, které jezdí v rámci nostalgických jízd pořádaných Železniční společností Tanvald. Prozatím je nahradily historické motoráčky, lokomotivy se na trať budou moci vrátit po opravách.
„Po dobu výluky na trati mezi Tanvaldem a Kořenovem budou ale jízdy historickými vlaky zachovány v úseku Kořenov – Harrachov a 5. a 6. července budeme jezdit až do Szklarske Poreby,“ přiblížil ředitel železniční společnosti Petr Prokeš.

O nostalgické jízdy je každoročně velký zájem.
Desetitisíce návštěvníků, kteří na zubačku, jak se ozubnicová trať nazývá, míří, ale nepřijdou ani o další s ní úzce spjaté zajímavosti. Muzeum ozubnicové dráhy, Výtopna v Kořenově a kořenovský důlní vláček budou v provozu bez omezení.
Na ozubnicovou trať by se měly vlaky i nostalgické jízdy vrátit na podzim. Hned na 1. listopadu plánují první jízdu s ozubnicovou lokomotivou.