Článek
Diskutující ve středu 19. března nejčastěji vyjadřovali obavy ze zničení krajiny a přírody v Českém ráji, ale i z negativních dopadů na své životy, a to kvůli hluku z projíždějících aut nebo snížení cen nemovitostí, ve kterých žijí.
Za obyvatele sídliště Přepeřská v Turnově například vystoupil Martin Dědek. Nová silnice má lidem vést doslova pod okny šesti panelových domů, kde je nyní doprava minimální.
„Zajímalo by mě, jestli se byl projektant, který projektoval sídliště Přepeřská, na místě podívat. Stavbou silnice dojde k fatálnímu zhoršení podmínek k životu a k zásadnímu snížení ceny nemovitostí. Takže bych prosil, aby v tomto úseku toto strčili projektanti do trubky,“ žádal jménem zdejších obyvatel Dědek.
Dorazila i Anna Srbová z Tatobit, která bydlí kousek nad zdejší slavnou tisíciletou lípou.
„Nikoho se neptají, prostě nás válcují a jedou. Sice si přijeli vyslechnout naše názory, ale to je tak všechno,“ míní Srbová. Obavu má zejména ze stavby přivaděče, který má vést nad jejím domovem.
Místo působivých výhledů mosty a náspy. Podobu chystané silnice přes Český ráj pohlídá krajinář

„Povede přes úžasnou oázu s oslí farmou. A tam se má stavět obrovský most? Hluk v Tatobitech uslyší všichni, auta navíc budou jezdit kolem nás k přivaděči i kolem památné lípy. Všechno tu zničí,“ obává se Srbová.
I podle dalších lidí nemá silnice v Českém ráji opodstatnění.
„Tady je potřeba udělat místní kvalitní silnici, protože tady je místní doprava, a zkapacitnit ji. My máme z vektorových radarů údaj, že tady jezdí kolem šesti tisíc aut a oni plánují silnici pro 45 tisíc aut. To je totální nesmysl,“ shrnul Roman Rákosník z kempu v Sedmihorkách, jeden z iniciátorů otevřeného dopisu, ve kterém několik spolků vysvětluje své důvody proti nové silnici.
Nová silnice má odlehčit obcím i městům na trase
S lidmi, kteří se sjeli ze všech koutů regionu, diskutovali ministr dopravy Martin Kupka (ODS) či ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. Zapojil se i hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK), turnovský starosta Tomáš Hocke (SLK) a další.
„Pokusíme se vymyslet takové řešení, aby bylo pro většinu veřejnosti vyhovující. Proto jsem si přijel poslechnout všechny názory,“ řekl před začátkem diskuze Mátl z ŘSD.
Stavba dálnice D35 se rozjela i u Litomyšle

Reagoval například na to, proč by nebylo vhodné plánovanou čtyřpruhovou silnici zúžit na tři pruhy, což někteří odpůrci navrhují.
„Ten rozdíl mezi tří- a čtyřpruhem je šest metrů a nedělá v krajině žádnou velkou jizvu. Pokud by to bylo třípruhové, tak v případě nějakých oprav budeme stahovat dopravu zpátky na původní I/35, třeba dovnitř Turnova. Proto se snažíme udělat tunel se dvěma tubusy, abychom v případě oprav drželi dopravu stále na nové komunikaci,“ vysvětlil ředitel ŘSD.
Zdůraznil, že cílem nové komunikace je odlehčit té stávají I/35, Turnovu a všem obcím, které na ní leží.
„Musíme si uvědomit, že jakmile dostavíme dálnici D35 do Úlibic, což se blíží v horizontu let 2027–28 v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, tak se tah z východu na západ ještě velmi zkapacitní a my této oblasti chceme pomoci, jinak to do budoucna nezvládne. Z toho důvodu jsme přesvědčeni o tom, že je potřeba tuto komunikaci skutečně udělat mimo současnou zástavbu a dostatečně kapacitní,“ shrnul Mátl.

První se bude stavět mimoúrovňová křižovatka u Ohrazenic.
Zhruba 35 kilometrů dlouhou silnici a její trasu hájí i ministr Kupka, který se rovněž snažil vyvrátit obavy veřejnosti o zdejší přírodu a krajinu.
„Máme zájem na tom, najít co nejlepší technické řešení. Nikdo z nás se nechce podepsat pod záměr, který by brutálně zasahoval do území,“ zdůraznil ministr.
Příprava na zahájení stavby je v plném proudu
Nová silnice I/35 má ulevit jedenácti obcím mezi Turnovem a Jičínem, které leží na dnešní trase komunikace, protože povede v mnoha místech mimo zástavbu. Vloni již proběhlo geodetické zaměření celé trasy, připraveny byly projekty geologických prací a zkraje letošního roku začal geologický průzkum. Ke konci roku se pak rozběhnou projekční práce.

Kudy povede nová silnice I/35 v Libereckém kraji.
Stavba začne v Ohrazenicích mimoúrovňovou křižovatkou, kde již ŘSD zahájilo práce na dokumentaci pro povolení stavby. Další etapou je pětikilometrový úsek mezi Ohrazenicemi a Valdštejnskem, kterou zpracuje projekční kancelář Sudop. Půjde o složitější úsek, neboť silnice musí projít Mašovským hřebenem, dále pod tratí na Liberec a překonat údolí Libuňky a část Jizery.
Třetí část nové komunikace povede z Vladštejnska do Čimyšle. Úsek o délce 12,5 kilometru doplní i stavba přivaděče do Zelného háje v délce 5,5 kilometru. V této části se kvůli složitému reliéfu krajiny počítá s největšími zářezy a nejvíce mosty. Projekt pro tento úsek zhotoví firma Pragoprojekt.
Poslední úsek vede z Čímyšle do Úlibic, kde se silnice napojí na dálnici D35. Projektantem je firma Valbek. Všechny čtyři stavby budou společně koordinovány a ke všem projektantům bude zván krajinný architekt.
Stavba silnice mezi Turnovem a Jičínem má začít v letech 2029–30 a vyjde zhruba na 24 miliard. Hotová má být v roce 2033.
Stát vybírá, kdo postaví dva úseky D35 formou PPP projektu
