Článek
První návrhy budoucí podoby lanovky představila designérka již vloni v prosinci. Následně zastupitelé vybírali mezi dvěma návrhy, které se lišily v detailech, a rozhodli se pro variantu s organickou vlnitou linií podlahy a střechy. Designérka a její tým pak měli za úkol zapracovat připomínky a dopracovat výslednou podobu.
„Práce designérky Anny Marešové a jejího týmu je téměř u konce. Výsledek považuji za fantastický a jsem z něj nadšený. Věřím, že naživo bude lanovka ještě atraktivnější než na vizuálech. A že si ji oblíbí jak místní, tak turisté,“ řekl primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Finální návrh lanovky odkazuje na nadčasovost hotelu a vysílače Ještěd. Návštěvníky bude vzhůru vozit jedna velkokapacitní kabina s maximálním zatížením do sta lidí zavěšená na dvou lanech, takzvaná tramvaj.
„Je pro nás neskutečná čest být součástí takového projektu a moc si vážíme důvěry, kterou jsme dostali. Vždycky nám záleží na uživateli a konkrétním prostředí. V tomto případě nás logicky inspirovala ikonická architektura budovy hotelu a vysílače Ještěd. Naše lanovka je minimalistická, praktická a technologicky vyspělá,“ popsala designérka Marešová.
Do lanovky navrhla mimo jiné malý průhled v podlaze, skrz nějž mohou lidé sledovat dění pod lanovkou.
„Díky průhledu nás napadl jemný, hravý detail se světlem, který odkazuje na české sci-fi z 60. a 70. let. Ve výsledku nám jde ale o jediné, aby si lidé lanovku oblíbili, aby pro ně každá jízda byla příjemným a výjimečným zážitkem,“ doplnila Marešová s tím, že se těší, až se návrh začne proměňovat ve skutečnost.
Podle předběžné ekonomické analýzy z roku 2024 si vybudování nové lanovky vyžádá investici 360 až 440 milionů korun. Podle studie by v prvních letech po zprovoznění měla přepravit až půl milionu cestujících ročně. Původní kabinová lanovka dokázala před tragickou nehodou v říjnu 2021 přepravit za dvanáct měsíců zhruba čtvrt milionu lidí.
Liberečtí radní také v souvislosti s přípravami na stavbu nové lanovky minulý týden schválili návrh Kanceláře architektury města na změnu formátu soutěže na budoucího dodavatele nové stavby. Původně chtěla jít cestou design and build (vyprojektuj a postav), nyní prosazuje klasický typ veřejné soutěže, kdy se nejprve vybírá projektant, který zpracuje dokumentaci.
Zároveň vznikne časový prostor pro další jednání o možných spoluinvestorech a partnerech stavby. První cestující by se podle odhadů mohli svézt novou lanovkou zhruba za pět let.