Hlavní obsah

Obce se kvůli nové trati z Prahy do Liberce obávají omezení rozvoje a hrozí soudem

5:41
5:41

Poslechněte si tento článek

Za 69 minut by se měli dostat cestující z Liberce do Prahy, poté co začnou vlaky jezdit po nové železniční trati. Stavba koridoru má začít v roce 2030 a mimo jiné dojde ke změnám zásad územního rozvoje (ZUR) kraje, které přinesou výrazná stavební omezení obcím na trase. Těm ale vadí, že nejsou stanovena jasná pravidla.

Foto: Jaroslav Soukup, Novinky

Ilustrační foto

Článek

„Pět let odborníci pracují na projektu nového a rychlejšího železničního spojení z Prahy do Liberce. V dubnu na krajském zastupitelstvu budeme projednávat aktualizaci zásad územního rozvoje Libereckého kraje a dotčenou oblast budeme umisťovat dle studie do územního plánu tak, aby se stavba mohla projektovat,“ uvedl hejtman Libereckého kraje Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj). Stavba má být hotová v roce 2034.

Připravované změny ZUR ale vyvolávají u dotčených obcích obavy. Už v roce 2011 kraj vydal Zásady územního rozvoje Libereckého kraje a obce měly povinnost zpřesnit koridor.

„Na území ORP Liberec zpřesnění už obce provedly, ale počítalo se s jinou trasou. Teď se udělala už několikátá studie, kde došlo k napřímení železničního koridoru, je tam tunelový kousek, který by měl v Liberci vyústit u Makra. Samozřejmě tu trasu to zrychluje a napojení Liberec–Praha chceme, ale kraj to řeší hrozně moc rychle,“ míní liberecký náměstek pro územní plánování Adam Lenert (ANO).

Foto: Krajský úřad Libereckého kraje

Mapa s vyznačenou pozměněnou trasou (fialová barva), která trať vyrovnala

Ač musí kraj tuto změnu provést, může její schválení podle Lenerta pozdržet, dokud nebudou jasnější pravidla.

„Když se to teď vymezí a vstoupí do nového území, České dráhy nebo ministerstvo dopravy nebudou povolovat žádné stavby. Ano, povolí tam třeba komunikaci nebo technickou infastrukturu, ale rodinný dům tam nepustí, protože neumí určit, jestli tam nebude třeba výdech z tunelu. Pro obce to proto znamená stavební uzávěru,“ vysvětluje Lenert.

Neznají rozsah omezení a ve výjimky nevěří

Obavy Liberce například sdílejí v Jeřmanicích, kterými plánovaná trať prochází.

„Největší obavu mám z toho, že nám to zablokuje území. Na jednání, která jsem měla, nám bylo sděleno, že se nemusíme bát, že nám ministerstvo dopravy udělá výjimku a že u nás je tunel opravdu hluboko v zemi a neměl by Jeřmanice tolik zasáhnout. Otázka je, jaká bude skutečnost,“ neskrývá rozpaky starostka Jeřmanic Helena Fiebigerová (Pro Jeřmanice). V lokalitě, které by se omezení mělo dotknout, má přitom obec v plánu postavit dům pro dětskou skupinu a druhý pro seniorské bydlení s dvanácti byty.

Ještě dramatičtěji koridor může ovlivnit rozvoj Hodkovic nad Mohelkou, kde je také naplánovaný tunel, avšak o poznání mělčeji zahloubený. Zasáhnout mají omezení zejména Nové Hodkovice, kde je 40 rodinných domů a zhruba 15 pozemků pro výstavbu. Ve hře je také výstavba nové čističky odpadních vod.

„Dneska neumím odpovědět, jak moc se nás vymezení koridoru dotkne. Nikdo není schopen říci, jestli to bude trvalá stavební uzávěra nebo částečná a za jakých podmínek se budou povolovat stavby,“ uvedla starostka Hodkovic Markéta Khauerová (Budoucnost pro Hodkovice). Nejpalčivější je podle ní skutečnost, že neznají rozsah těchto omezení a je potřeba, aby je Správa železnic zpřesnila.

Foto: Blanka Freiwilligová, Novinky

Stávající podoba nádraží v Hodkovicích nad Mohelkou

Na zpřesnění podmínek přitom mohou lidé čekat i několik let, avšak od okamžiku, kdy bude schválena ZUR, omezení začnou platit.

„Já tvrdím, že ZUR teď kraj vydávat nemusí a může tlačit na České dráhy a Správu železnic, aby podmínky zpřesnily. Není problém schválit to až za rok, to právo kraj má, nikde není stanoven termín a lidem dát alespoň možnost, aby si na pozemcích postavili,“ míní náměstek Lenert. A podotýká: „Zvažujeme, že pokud to kraj udělá, byť bychom neradi, tak budeme zkoušet to soudně napadnout a zrušit tuto část, protože si myslíme, že je neodůvodněná. Zkusíme se spojit i s jinými ORP.“

Hejtman nesouhlasí a obavy z omezení nesdílí

S možností pozdržením schválení změn ZUR nesouhlasí hejtman Půta.

„Počkat se s tím nemůže, protože když to nebude v ZUR, tak nebude trať Správa železnic projektovat. Aby mohli dělat další stupně dokumentace, potřebují mít chráněnou trasu, která je ze studie proveditelnosti, a dokud ji nebudou mít chráněnou, nemohou vynakládat peníze a projektovat veřejnou stavbu,“ argumentuje hejtman.

Obavám obcí a lidí podle svých slov rozumí. „Ale přijde mi absurdní tvrzení některých lidí, že se nad tunelem nedá stavět. Pak tedy nechápu, jak se dá v Praze stavět metro. Je to spíš o neschopnosti některých lidí se k tomu postavit racionálně,“ dodal Půta.

Nad řešením se opakovaně zástupci dotčených obcí i Libereckého kraje scházejí na jednáních, avšak bez zásadních změn. Rozhodnutí, zda se změna ZUR nyní schválí, tak bude na krajských zastupitelích.

Výběr článků

Načítám