Článek
Město opakovaně řeší stížnosti Liberečanů na auta pohybující se ve čtyřech pěších zónách města, což potvrzují i statistiky, kdy v těchto oblastech výrazně stoupl počet přestupků proti silničnímu provozu.
„Městská policie se nyní ještě více zaměří na pěší zóny a neoprávněné vjezdy do nich. Například koncem minulého roku na Soukenném náměstí a v ulici Fügnerova stoupl počet přestupků dvojnásobně,“ popsal primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj) s tím, že největšími hříšníky jsou řidiči různých rozvážkových služeb. Přes den ale také často blokují zóny pro pěší zásobovací nákladní auta, ale i běžní řidiči.
„V Moskevské ulici se doslova musí uskakovat před auty a řidiči si často neberou žádné servítky,“ podotkl náměstek primátora Jiří Šolc (ANO) a rovněž zmínil především šoféry z rozvážkových služeb.
Podobné zkušenosti mají i Liberečané. „Pěší zóna na Moskevské nebo Pražské nevypadá vůbec jako pěší zóna. Auta jsou tady snad pořád, jezdí rychle a není výjimkou, že na lidi na ulici troubí,“ popsala chodkyně Lenka Budilová.
Seniorka bez řidičáku potřebovala na úřad v Hradci. Zajela si tam po pěší zóně
Vedení města se proto rozhodlo, že od 1. ledna 2025 sjednotí časy vjezdů do pěších zón ve městě. Vozům bude umožněn vjezd ráno mezi 6. a 10. hodinou a večer mezi 20. a 22. hodinou. V ostatních časech budou zóny pro zásobování uzavřeny a určeny lidem.
Vedení města by do libereckých zón chtělo v budoucnu pořídit rovněž kamery hlídající vjezd aut.
„Inspirujeme se v jiných velkých městech. Například v Brně mají kamerami hlídaný vjezd a pokuty provozovatelům chodí rovnou. Je to podobné jako u radaru na Dubici. Podobné kamery bychom chtěli pořídit ještě v tomto volebním období,“ upozornil náměstek Šolc.
Podle primátora město nechce řešit situaci represí, ale snaží se spíše o domluvu. Celých šest stovek zmíněných přestupků řešili strážníci tímto způsobem, ve zbylých případech rozdali pokuty v hodnotě 228 tisíc korun.
„Nechceme se ohrazovat proti podnikání a omezovat ho, ale potřebujeme, aby pravidla platila stejně pro všechny. Provozovatelům dovážkových služeb doporučujeme vytvoření odstavných míst,“ doplnil Zámečník.
Lidé, kteří budou chtít například na jedno odpoledne vjet do zóny například kvůli stěhování, mohou zažádat o povolení pro zvláštní užívání komunikace, což ostatně platí i nyní.
Sjednocení času vjezdu do pěších zón ale není posledním krokem, který mají v Liberci v plánu v souvislosti s prostory pro chodce. Z Fügnerovy ulice by rádi do roka přesunuli stanoviště taxislužby. „Je to jeden z výstupů naší skupiny pro bezpečnost. Stojící vozy taxislužeb daleko víc přitahují a koncentrují pohyb obyvatel, což s sebou přináší konfliktní situace,“ uzavřel primátor.