Článek
Autobusem, kterému říká Cecilka, jezdí například Romana Zavřelová. A jak sama říká, neměnila by. Nejraději jezdí na delších trasách do Bedřichova nebo do Noviny, protože se autobusem pořádně projede, což ji moc baví.
„Vždycky mě zajímala auta a motorky, otec mě odmala k autům vedl. Po střední škole jsem šla pracovat na benzínku, kde jsem vydržela asi dvanáct let. Pak přišly dvě mateřské po sobě a po šesti letech, kdy jsem byla s dětmi doma, jsem chvíli jezdila jako řidička rozvážkové služby, ale nebylo to ono, a tak jsem zkusila autobusy,“ vzpomíná osmačtyřicetiletá řidička. Udělala si kurz a od té doby brázdí liberecké ulice.
„Jsem tady spokojená, nic mi tu nechybí. V dopravním podniku mi ochotně přizpůsobili pracovní dobu, abych se mohla věnovat dětem. Navíc dostávám pěkné peníze,“ popisuje Zavřelová.
Pracovní podmínky si pochvaluje i třicetiletý řidič Marek Krčil, který léta podnikal, po narození potomka ale vsadil na jistotu stálé práce. Přemluvil proto kamaráda, nastoupili k dopravnímu podniku společně a nelitují.
„Každý se musí připravit na netradiční pracovní dobu, včetně brzkého vstávání. Večer moc nemůžu s kamarády na pivo, do kina nebo na večeři se ženou. Člověk pro práci zkrátka musí žít,“ dodává Krčil.
Před dvěma lety ještě řidiči chyběli
Nástupní plat pro začátečníka je v libereckém dopravním podniku 36 tisíc korun a náborový příspěvek 45 tisíc. Řidič má dál možnost si vydělat službami či víkendy. Zatímco řada dopravců řeší nedostatek řidičů, v Liberci si nemohou stěžovat.
„Dnes k nám pokaždé přijdou pracovat lidé z jiné profese. U nás je výhoda, že když k nám přijde padesátiletý chlap, který někde dělat dvacet let a dostal výpověď, tak ho můžeme vzít. Nám je jedno, jestli mu je dvacet nebo padesát, naopak starší lidé bývají mentálně usazení a uklidnění,“ vysvětlil dopravní ředitel Dopravního podniku měst Liberec a Jablonec (DPMLJ) Martin Hettner.
Dopravnímu podniku se podařilo vyřešit situaci s nedostatkem řidičů i díky vlastním autoškolám pro autobusy a tramvaje, kde si své zaměstnance vychovávají. Řidiči tak už při výcviku jezdí po linkách MHD a jejich adaptace do běžného provozu je tak mnohem rychlejší.
„V době, kdy byl ekonomický růst dynamický, tak se k nám nikomu moc nechtělo. Ta doba je pryč a ekonomice se nedaří, přičemž to v brzké době nebude lepší. Automotive, který je tady v okolí hodně zastoupený, má podle všeho dost významné problémy a my jsme seriózní zaměstnavatel. U nás se nestane, že bychom nezaplatili včas výplatu a tak dále. A jistota mzdy je pro lidi často klíčová ,“ doplnil předseda představenstva DPMLJ Michal Zděnek.