Článek
Kostru tvoří 37 detailně zpracovaných skleněných součástí o celkové hmotnosti 803 kilogramů, z nichž nejtěžší je lebka vážící asi 200 kilogramů.
„Zhruba před rokem vznikla myšlenka vytvořit takto velkou kopii anatomického modelu kostry člověka, avšak ve zjednodušené verzi. Oslovili nás majitelé Máje společně s architekty, zda je vůbec něco takového možné. My většinou říkáme, že všechno je možné,“ popsala Martina Kulhavá ze Sklářského studia Lhotský v Pelechově v Železném Brodě.

Tvůrcem skleněné kostry je železnobrodský sklář Zdeněk Lhotský.
Všemu předcházela podrobná debata o technologických i finančních možnostech. Vytvořit kostru z taveného skla totiž stojí v řádech milionů, její přesná cena je ale tajemstvím.
„Výrobně je to technologie velmi náročná, proto tvorba všech kusů kostry trvala asi deset měsíců. Nejedná se o úplně přesný model lidské kostry, ale o zjednodušenou verzi,“ vysvětlila Kulhavá.
Kostru skláři vytvořili metodou tavení skla do formy, což je starobylá sklářská technika doložená už například u Féničanů či ve starém Egyptě, která umožňuje vytvářet skleněná umělecká díla obřích rozměrů a složitých tvarů.

Detail kostí ruky ze skla.
Při výrobě nejprve skláři udělali podle modelu lidské kostry trojrozměrného kostlivce v digitální podobě, následně ve 3D tisku vytiskli 37 dílů kostlivce a pak již vytvořili podle toho voskové a následně pískovcové formy. V těch pak tavili jednotlivé části ze speciálního skla Banas Glass, určeného právě pro tuto techniku. Poté byly z forem vysekány a každý díl byl ručně broušen a leštěn, aby vynikla krása modrého skla, které si výslovně přáli zadavatelé.
„Celé je to broušené, pískované a leštěné v kyselině. Některé části jsou proleštěné, aby to dostalo větší dynamiku, a lebka je proleštěná celá,“ popsal sklář Zdeněk Lhotský s tím, že nejnáročnější byla právě lebka, která se tavila a chladila ve formách téměř dva měsíce.

Kostra bude zavěšená u stropu baru v pražském Máji.
Třeba páteř se podle něj musela tavit na dva kusy. Nejmenší utavená kost váží asi 15 kilogramů, stehenní kost má hmotnost zhruba šedesát kilo.
Součástí instalace, která proběhne v Máji v Praze na konci března, je také speciální závěsný systém s nasvícením, který vytvořilo přímo pro toto dílo umělecké studio Artglass z Jablonce nad Nisou. Zdejší odborníci také vše staticky spočítali a vyzkoušeli, aby mohutná kostra ze skla nikoho neohrožovala.
„Zavěšená kostra bude na kovové části, které se říká montura. Lanka, která ji drží, jsou nerezová, ale musí se tvářit tak, aby nebyla vidět,“ vysvětlil Vlastimil Václavů z Artglass. Jednotlivé díly modelu přitom nejsou spojené, ale musí být zavěšeny takovým způsobem, aby spojeně vypadaly.
Pro železnobrodské skláře to není první objekt takto velkých rozměrů, který vyrobili. Dělali například sarkofág pro dánskou královskou rodinu, který je jednou z největších skleněných plastik na světě a váží 4 a půl tuny.