Článek
„Pro rok 2025 budeme opět navrhovat výnosy z radarů na nákup autobusů dopravního podniku. Kromě radaru v Dubici přibude i radar v Hejnické. Nechceme si peníze nechávat pro sebe, ale naopak upozornit, že cestování MHD je pro Liberec perspektivnější a mnohdy lepší než individuální doprava,“ konstatoval primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Jde o autobusy značky SOR, jejichž pohonem je CNG, a každý z nich přišel na 6,55 milionu korun. Kromě toho do liberecké flotily přibylo ještě osm kloubových autobusů na stejný pohon a stejné značky, přičemž každý stál 9,35 milionu. Letos ještě Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce (DPMLJ) pořídí dalších osm vozů.
Nové autobusy jsou nízkopodlažní, vybavené klimatizací a sčítacími rámy, které sbírají data o počtu cestujících a vytížení spojů. Součástí vozů je i kamerový systém se záznamem, který pomáhá při šetření nehod i při výtržnostech cestujících.
Dopravní podnik také zahájil přechod k elektromobilitě.
„V tuto chvíli máme v naší flotile tři elektrobusy značek Sor a Solaris. Všechny jsme kupovali jako předváděcí autobusy na veletrzích či výstavách, díky čemuž stály výrazně méně. Tím jsme začali určitý trend, který je dán legislativně a stanoví, že do určitého data musí být jistá část naší flotily bezemisní,“ uvedl předseda představenstva DPMLJ Michal Zdeněk.
Jakmile budou ze strany státu stanoveny podmínky soutěží, vypíše DPMLJ výběrové řízení na pořízení elektrobusů. Do roku 2030 jich totiž v Liberci a Jablonci musí jezdit 35–40.
Nová hala údržby
K servisování všech typů autobusů dopravní podnik postavil v areálu garáží na Františkově za 110 milionů novou halu lehké údržby včetně skladového hospodářství. Původní prostory, které pocházely z roku 1952, už nevyhovovaly současným potřebám pro údržbu a opravy autobusů a zcela nedostatečné byly zejména pro kloubové vozy.
„Hala se rozšířila o jedno stání na zvedání kloubových autobusů. Oddělila se diagnostická linka a jsou zde montážní kanály, které splňují veškeré požadavky na CNG, případně LPG, a po drobných úpravách i pro vodíkové autobusy, a hlavně po stránce ekologické,“ popsal provozně technický ředitel DPMLJ Ludvík Lavička.
Velkou změnou oproti předchozímu stavu bylo vybudování zmíněných montážních kanálů, nad nimiž stojí autobusy při údržbě.
„To znamená, že lidé už nenosí v kýblech vylitý olej. Kanál je udělaný jako jeden kus a všechno, co do něj nateče, jde potrubím rovnou do nádob olejového hospodářství ve vedlejší hale,“ dodal Lavička.
Hala je nepřetržitě v provozu a denně jsou zde diagnostikovány dva až tři autobusy MHD. Prověřuje se brzdění, provádí se diagnostika náprav a další úkony. Pravidelnou prověrkou prochází každý autobus, který má dopravní podnik ve své flotile, průměrně zhruba jednou měsíčně.
Liberecký dopravní podnik provozuje více než sto autobusů, které jezdí na čtyřiceti linkách. Za rok přepraví přibližně 38 milionů cestujících.