Článek
„Začala stavba nejvymodlenějšího a nejvybojovanějšího obchvatu v České republice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomenul tak dlouhou a trnitou cestu, která ke stavbě vedla, v územním plánu Náchoda totiž obchvat figuruje už od roku 1997.

Zde bude ústit jeden ze dvou tunelů na obchvatu Náchoda.
„Už roku 2009 podalo Ředitelství silnic a dálnic žádost o územní rozhodnutí. Proces byl však několikrát zpožděn z důvodu odvolání občanských sdružení a jednotlivců,“ připojil se starosta Jan Birke (SOCDEM), podle něhož je obchvat nejdůležitějším projektem v Náchodě od roku 1989. Na neudržitelnou dopravní situaci ve městě a nutnost výstavby obchvatu několikrát poukázaly také protestní akce Spolku pro obchvat Náchoda.
Obchvat totiž neuleví pouze motoristům, kteří stráví při průjezdu městem až desítky minut, ale vytvoří příjemnější a bezpečnější prostředí i pro místní. I proto se v letech 2010, 2011 a 2014 konaly demonstrace, při kterých lidé přecházeli po přechodech na hlavním tahu městem.
Podle ministra Kupky má obchvat své opodstatnění i poté, co bude dostavěna dálnice D11 od Trutnova až na polské hranice v Královci. Významná část tranzitu totiž podle něj povede i nadále přes Náchod a hraniční přechod v Bělovsi. Navíc jak připomenul starosta Birke, denně do Náchoda přijíždí kolem šesti tisíc lidí za prací, na úřady a podobně.
Více než tři miliardy
„Zhotovitelem stavby je sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia. Stavba přijde na 3,18 miliardy korun bez DPH,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl s tím, že zájem o realizaci měly čtyři subjekty. Všechny nabídky byly nižší než předpokládaná cena 4 miliardy korun. Podnik původně plánoval, že stavbu zahájí už koncem minulého roku, ovšem poté, co uchazeči podali na 260 dodatečných dotazů, musel být tendr na zhotovitele prodloužen.

Starosta Jan Birke považuje obchvat ze největší stavební počin v Náchodě od roku 1989.
„Příprava nebyla jednoduchá nejen vzhledem ke kopcovitému terénu, ale i pro složité vlastnické vztahy a nutnost výkupů. Šest domů muselo trase obchvatu ustoupit. „Ještě minulý týden jsme jednali o posledním pozemku pro dočasný zábor. Smlouva byla podepsána až toto pondělí,“ dodal ředitel Mátl.
Dva tunely, 17 mostů
Obchvat bude mít dva tunely o celkové délce 463 metrů, sedmnáct mostů včetně dvou estakád a dvě mimoúrovňové křižovatky.
Už nyní se v katastru Náchoda buduje přeložka silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí, která bude v Bělovsi napojena na obchvat. Stavba, jejímž investorem je kraj, má hodnotu asi 450 milionů korun.

Denně projede Náchodem na 30 tisíc vozidel.
Aktuálně se ve východních Čechách staví přes šedesát kilometrů dálnice D35 a jednadvacet kilometrů D11 z Trutnova k polským hranicím. Koncem roku se začne stavět téměř dalších dvacet kilometrů dálnice z Jaroměře do Trutnova. Už letos bude také zprovozněn 8,5 kilometru dlouhý obchvat Nové Paky na Jičínsku.
Obchvat Náchoda
- začínat bude poblíž obce Vysokov, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí před mostem přes Metuji u hranic s Polskem.
- součástí bude 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny, kde sídlí Škoda Auto.
- na obchvatu se budují dva tunely. Hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů a tunel Dolní Radechová (363 metrů), který bude mít ražené i hloubené části.
- postaveno bude 17 mostů, největší budou estakáda Dolní Radechová s 257 metry a estakáda Běloves dlouhá 326 metrů.
- archeologové už prozkoumali trasu, například základnu lovců ze starší doby kamenné. K dalším nálezům patří statek a lom u Kramolny ze 17. a 18. století.