Hlavní obsah

V Náchodě konečně začala stavba vymodleného obchvatu

3:59
3:59

Poslechněte si tento článek

Náchod

Po více než dvou desítkách let od počátku příprav byla v úterý zahájena stavba obchvatu Náchoda. Zhruba 6,5 kilometru nové komunikace, která odvede tranzitní dopravu z centra dvacetitisícového města, bude dokončena do tří let. Aktuálně projede městem na 30 tisíc vozidel denně, z toho šest tisíc kamionů.

Stavba obchvatu Náchoda začala v úterý 11. březnaVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Začala stavba nejvymodlenějšího a nejvybojovanějšího obchvatu v České republice,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomenul tak dlouhou a trnitou cestu, která ke stavbě vedla, v územním plánu Náchoda totiž obchvat figuruje už od roku 1997.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Zde bude ústit jeden ze dvou tunelů na obchvatu Náchoda.

„Už roku 2009 podalo Ředitelství silnic a dálnic žádost o územní rozhodnutí. Proces byl však několikrát zpožděn z důvodu odvolání občanských sdružení a jednotlivců,“ připojil se starosta Jan Birke (SOCDEM), podle něhož je obchvat nejdůležitějším projektem v Náchodě od roku 1989. Na neudržitelnou dopravní situaci ve městě a nutnost výstavby obchvatu několikrát poukázaly také protestní akce Spolku pro obchvat Náchoda.

Obchvat totiž neuleví pouze motoristům, kteří stráví při průjezdu městem až desítky minut, ale vytvoří příjemnější a bezpečnější prostředí i pro místní. I proto se v letech 2010, 2011 a 2014 konaly demonstrace, při kterých lidé přecházeli po přechodech na hlavním tahu městem.

Podle ministra Kupky má obchvat své opodstatnění i poté, co bude dostavěna dálnice D11 od Trutnova až na polské hranice v Královci. Významná část tranzitu totiž podle něj povede i nadále přes Náchod a hraniční přechod v Bělovsi. Navíc jak připomenul starosta Birke, denně do Náchoda přijíždí kolem šesti tisíc lidí za prací, na úřady a podobně.

Více než tři miliardy

„Zhotovitelem stavby je sdružení firem Eurovia CZ, Stavby mostů, Marti a Eurovia. Stavba přijde na 3,18 miliardy korun bez DPH,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl s tím, že zájem o realizaci měly čtyři subjekty. Všechny nabídky byly nižší než předpokládaná cena 4 miliardy korun. Podnik původně plánoval, že stavbu zahájí už koncem minulého roku, ovšem poté, co uchazeči podali na 260 dodatečných dotazů, musel být tendr na zhotovitele prodloužen.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Starosta Jan Birke považuje obchvat ze největší stavební počin v Náchodě od roku 1989.

„Příprava nebyla jednoduchá nejen vzhledem ke kopcovitému terénu, ale i pro složité vlastnické vztahy a nutnost výkupů. Šest domů muselo trase obchvatu ustoupit. „Ještě minulý týden jsme jednali o posledním pozemku pro dočasný zábor. Smlouva byla podepsána až toto pondělí,“ dodal ředitel Mátl.

Dva tunely, 17 mostů

Obchvat bude mít dva tunely o celkové délce 463 metrů, sedmnáct mostů včetně dvou estakád a dvě mimoúrovňové křižovatky.

Už nyní se v katastru Náchoda buduje přeložka silnice II/303 Běloves – Velké Poříčí, která bude v Bělovsi napojena na obchvat. Stavba, jejímž investorem je kraj, má hodnotu asi 450 milionů korun.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Denně projede Náchodem na 30 tisíc vozidel.

Aktuálně se ve východních Čechách staví přes šedesát kilometrů dálnice D35 a jednadvacet kilometrů D11 z Trutnova k polským hranicím. Koncem roku se začne stavět téměř dalších dvacet kilometrů dálnice z Jaroměře do Trutnova. Už letos bude také zprovozněn 8,5 kilometru dlouhý obchvat Nové Paky na Jičínsku.

Obchvat Náchoda

- začínat bude poblíž obce Vysokov, kde vznikne pětiramenná okružní křižovatka. Skončí před mostem přes Metuji u hranic s Polskem.

- součástí bude 930 metrů dlouhá přeložka silnice I/14, která k Náchodu přivádí dopravu od Nového Města nad Metují a Rychnova nad Kněžnou a od průmyslové zóny, kde sídlí Škoda Auto.

- na obchvatu se budují dva tunely. Hloubený tunel Kramolna dlouhý 100 metrů a tunel Dolní Radechová (363 metrů), který bude mít ražené i hloubené části.

- postaveno bude 17 mostů, největší budou estakáda Dolní Radechová s 257 metry a estakáda Běloves dlouhá 326 metrů.

- archeologové už prozkoumali trasu, například základnu lovců ze starší doby kamenné. K dalším nálezům patří statek a lom u Kramolny ze 17. a 18. století.

Výběr článků

Načítám