Hlavní obsah

V Krkonoších se rozhořel spor o fotopasti, hlídající zákaz vjezdu na hřebeny. Boudaři se chtějí bránit

4:47
4:47

Poslechněte si tento článek

Pec pod Sněžkou

Mezi Správou Krkonošského národního parku a boudaři uvnitř parku se rozhořel spor o provoz fotopastí, které hlídají nepovolené vjezdy na komunikace v chráněném území. Podle majitelů nemovitostí není jejich provoz zcela legální a obávají se, že připravovaná novela zákona o ochraně přírody a krajiny praxi legalizuje a současně navýší pokuty u fyzických osob ze 100 tisíc korun až na milion.

Foto: Vladislav Prouza, Právo

Krkonošská Luční bouda leží ve výšce 1410 metrů nad mořem

Článek

Aktuálně střeží provoz uvnitř parku devět kamer. Pod dohledem je například Zlaté návrší, Obří důl, cesta na Výrovku a Luční boudu v Peci pod Sněžkou, kamera nechybí ani u Strážného. Dalších šest nových zařízení má přibýt letos. Systém se začal budovat v roce 2022, do ostrého provozu má být spuštěn v létě.

„Přistoupili jsme na určitá pravidla. Naši dodavatelé jsou vybavení smlouvou, objednávkou, čímž prokážou účel vjezdu. Zaměstnance i hosty svážíme hromadně, parkujeme dohodnutý počet vozů na stanovených místech. Odměnou nám jsou neustálé změny a nyní i bezprecendentní plošný videomonitoring pohybu na cestách,“ tvrdí Sovová, právnička a spolumajitelka Luční a Labské boudy, dvou ikonických staveb na hřebenech hor. Jen na Luční boudě se ročně ubytuje 15 tisíc lidí, půl milionu jich tu využije možnost zajít si na záchod.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

Pec pod Sněžkou (ilustrační foto)

„Na přístupových cestách jsou nastaveny kamery. Každého identifikují 365 dní v roce. I po podání vysvětlení zasílá Správa i po měsících dvacetitisícové pokuty našim dodavatelům, zaměstnancům, přátelům,“ pokračuje Sovová s tím, že KRNAP nemá právo vyhledávat v policejních databázích. A připravovaná novela prý tento stav legalizuje.

Žádná toaleta zdarma

„Pokud se tak stane, znemožní nám to údržbu nemovitostí i poskytování služeb zdarma pro turisty,“ varuje Sovová. Provozovatelé by například byli nuceni zpoplatnit toalety.

Pokutu prý dostala například laboratoř, která na Luční jezdí odebírat vzorky. I proto se spolu s několika dalšími boudaři obrátila Klára Sovová na Úřad pro ochranu osobních údajů a ministerstvo životního prostředí.

„Zatímco oni jsou správa, my jsme majitelé. A je pravda, že málem potřebujeme povolenku, abychom si zajeli ke kamarádovi na kafe na druhý kopec. Můžeme jít pěšky, ale co když chci něco přivézt?“ nesouhlasí s novou praxí ani bývalý starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek.

Do databází nenahlíží

Podle mluvčího KRNAP Radka Drahného ale k porušování zákona nedochází. Registrační značky těch, co vjedou do zákazu, jsou zaslány úředníkům na obec s rozšířenou působností a ti zjistí jejich totožnost.

„To zákon umožňuje,“ ujistil Drahný a připomněl, že zákaz jízdy v národním parku platí už od přijetí zákona o ochraně přírody z roku 1992. Místní, ať už majitelé nemovitostí, či lidé s trvalým bydlištěm, mají skutečně právo do parku jezdit. Pouze vjezd do klidového území je podmíněn udělením povolení.

„Správa parku má databázi registračních značek s právem vjezdu ze zákona. Někteří boudaři nám značky nenahlásili. Ale to se dá řešit. Na počátku jsme měli až 50 procent nelegálních průjezdů, tedy desítky tisíc aut bez povolení. Nyní už se to srovnává, ale počet nelegálních vjezdů do parku je stále enormní,“ dodal Drahný s tím, že ve městě nikoho nenapadne zákaz vjezdu porušit, v přírodě to ale dělají běžně.

Podmínky vjezdu na území národního parku

Oprávněnost k vjezdu na území národního parku lze prokázat dokladem vydaným Správou KRNAP (Krkonošského národního parku) nebo jiným adekvátním způsobem podle důvodu, za jakým na území národního parku řidič vjíždí. Tím může být například:

- doklad o trvalém pobytu

- pracovní smlouva (dohoda o pracovní činnosti nebo o provedení práce)

- obchodní smlouva nebo objednávka prací, živnostenský list, koncese, konkrétní cíl cesty

- smlouva se Správou KRNAP

- průkaz ZTP, ZTP/P

- doklad o vydání označení vozidla O5 příslušným správním orgánem

- doklad o rezervaci ubytování na konkrétní termín apod.

Doklad vydá žadateli Správa KRNAP.

„Pokud si majitelé povolají například opraváře, mají ho upozornit, že je třeba si vjezd domluvit. Stačí přijít na informační centrum, doložit důvod a auto je zaneseno do systému. Je to otázka okamžiku a na kameře bude pak svítit zeleně,“ dodal mluvčí Drahný a vysvětlil, že když systém vyhodnotí auto jako neautorizované, je jeho majitel vyzván k doložení důvodu vjezdu za zákazovou značku. Teprve pokud účel nedoloží, je mu vyměřena pokuta.

„Současné řešení tedy není nic nového. Nové ale je, že doprava po parku přerostla únosnou mez a díky moderním technologiím máme nový prostředek na důkazy,“ dodal Drahný.

Němec uvázl s autem na hřebeni Krkonoš. To ta navigace, vysvětloval

Evropa

Výběr článků

Načítám