Hlavní obsah

Na Rychnovsku začala rekonstrukce regionální tratě do Solnice za víc než 7 miliard

Solnice

Částku 6,7 miliardy korun proinvestuje v následujících dvou letech Správa železnic do rekonstrukce regionální tratě z Týniště nad Orlicí do Solnice na Rychnovsku. Za tyto peníze bude zhruba dvacet kilometrů dlouhá trať v Podorlicku nejen opravena, ale zvýší se i její kapacita a bude tu možné jezdit rychlostí až 120 kilometrů v hodině. Investice v takové výši přichází zejména díky zdejší průmyslové zóně Kvasiny‑Solnice, kterou železnice propojuje se světem.

Začala rekonstrukce podorlické trati z Týniště nad Orlicí do SolniceVideo: Ludmila Žlábková, Novinky

Článek

„Není obvyklé, aby do regionální tratě šlo 6,7 miliardy nebo aby se na regionální trati jezdilo až 120 kilometrů v hodině. Ovšem železnice bude konkurenceschopná, jen když půjde za klientem nebo výrobou. A právě tato trať splňuje obě kritéria,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ve čtvrtek přímo na nádraží v Solnici, kde rekonstrukce oficiálně začala.

Projekt je rozdělený do tří stavebních etap. Výsledkem bude rekonstrukce a elektrifikace traťového úseku z Týniště nad Orlicí přes Častolovice do Solnice. Díky zkapacitnění tu bude možné posílit nákladní dopravu, takže by železnice mohla zvýšit podíl na zásobování výrobních závodů v průmyslové zóně. Cestující zase ocení přímé spojení elektrickým vlakem mezi krajským městem Hradec Králové a Rychnovem nad Kněžnou se Solnicí.

„Kapacitu trati zvýší dvě nové výhybny. Narovnání některých oblouků zase umožní zvýšit traťovou rychlost až na 120 kilometrů v hodině,“ upozornil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Aktuálně na trati jezdí šest vlaků za 24 hodin.

Deset kolejí v Solnici

V tuto chvíli se pracuje na zakázkách v hodnotě 2,77 miliardy, za které bude přestavěna trať v úseku z Týniště do Častolovic a z Lipovky do Solnice. Tendr vyhrálo sdružení firem Eurovia CZ, Chládek a Tintěra Pardubice a GJW Praha, mezi Rychnovem a Solnicí stavbaři postaví zastávku Lipovka, stanici Solnice pak rozšíří o nákladové nádraží, které bude mít deset kolejí.

Ačkoliv se stavbaři snaží co nejméně minimalizovat omezení v dopravě, vyhnout se jim nelze.

„Náročnost této stavby tkví v tom, že rekonstrukce proběhne v 65denní výluce. Naplánovaná je na letní prázdniny, tedy na dobu, kdy jsou v továrnách odstávky a dovolené,“ uvedl zástupce zhotovitele Miroslav Trnka.

Železnice do Solnice

Železniční trať Častolovice–Solnice, v jízdním řádu pro cestující označená jako větev trati Týniště nad Orlicí – Letohrad číslem 021, je slepá jednokolejná regionální trať ve východních Čechách. Slouží zejména jako napojení okresního města Rychnov nad Kněžnou na železniční síť, a stejně tak pro závod Škody Auto v Kvasinách, který je umístěn bezprostředně u konečné stanice Solnice.

Dráhu vlastnila společnost Rychnovsko-solnická místní dráha od zprovoznění trati 26. října 1893 až do zestátnění 1. ledna 1949, kdy provoz na této trati převzaly Československé státní dráhy.

Pro zbytek prací v odhadované ceně téměř čtyři miliardy korun Správa železnic dodavatele teprve vybere. Týkat se budou především úseku Častolovice-Lipovka. Součástí bude i stanice Týniště, výhybna Tutleky a nový nadjezd v Týništi. Soutěž bude i na dodavatele elektrifikace celého úseku.

„Žiju tu šedesát let, celý život, a pamatuju, jak toto nádraží vypadalo, když jsem byl malý kluk. Těším se, až ho uvidím, jak je promítáno na vizualizaci, a že si celou trať projedu,“ poznamenal místostarosta Solnice František Hovorka (bezp.). Dočkat by se měl v roce 2027, kdy by měla být rekonstrukce dokončena.

Související témata:

Výběr článků

Načítám