Článek
Silničáři začali v těchto dnech s první pokládkou asfaltu na budoucí dálnici. Prostoje při asfaltování neexistují. K finišeru, který roztahuje asfalt o teplotě 150 stupňů Celsia do jedné poloviny šířky budoucí dálnice, neustále přijíždí plné nákladní vozy, takzvané vany, a vyklápějí horkou hmotu do stroje.
„Pokládku provádíme za pomoci 3D navádění strojů přes GPS. Na finišeru jsou umístěny dvě totální stanice, které komunikují se třetí, která je mimo na stativu a z níž hlídáme přesnost. Toto nám zvyšuje efektivitu pokládky nejen materiálovou, ale i časovou. Denně položíme v ideálních podmínkách 400 metrů jedné vrstvy, když je hezké počasí a neprší,“ řekla mluvčí stavební společnosti Eurovia Iveta Štočková.

Žlutá tykadla jsou dvě naváděcí stanice, které pomáhají se třetí, kontrolní pokládat horký asfalt.
Za nákladním autem najíždí další s horkou asfaltovou směsí. Když se hmota přes finišer položí, trojice válců dokončí povrchovou úpravu. Na 10,5kilometrovém úseku D35 z Hořic do Sadové se nachází 14 mostů a jedna mimoúrovňová křižovatka. Od loňského září ŘSD staví navazující úsek D35 ze Sadové po mimoúrovňovou křižovatkou Plotiště u Hradce Králové.
Stavbaři v čele s firmou MI Roads z něj musí do konce letošního roku prioritně vybudovat 1,26 kilometru dlouhý úsek u Sadové včetně mimoúrovňové křižovatky Sadová. Díky němu se úsek Hořice–Sadová bude moci u Sadové napojit na silnici první třídy I/35 směrem na Hradec Králové. Zbytek úseku Sadová–Plotiště o délce 6,2 kilometru by měl být hotový v roce 2026.

Finální úpravu první vrstvě asfaltu dává trojice válců.
Silničáři nyní pokládají asfalt na šesti kilometrech. Na stavbě nyní pracuje asi 250 lidí, 60 různých stavebních strojů a kolem 90 nákladních aut. Na přelomu dubna a května by se počet lidí na stavbě měl zvýšit na 350 až 450. Stroj na pokládku asfaltu nasazený u Sadové denně zpracuje asi 1 500 tun asfaltové směsi, což pokryje zhruba 400 metrů jednoho dálničního pásu.
„Úsek jsme začali budovat na konci roku 2023 a na konci letošního roku ho uvedeme do provozu. První větší věc, kterou řidiči pocítí, bude počátkem května nová přeložka I/35 před Hořicemi u Vinice, kde musíme převést dopravu na novou trasu a nový most, abychom pod tím byli schopni dodělat trasu dálnice,“ řekla správkyně stavby Pavla Černá.

Dálnice D35 z Hořic do Sadové

Dálnice D35 Sadová–Plotiště I. etapa