Hlavní obsah

Staré městské nádraží v Jihlavě zmizelo ze světa, už vzniká nové

4:23
4:23

Poslechněte si tento článek

Jihlava

Příznivci staré železnice zamáčkli slzu a dali sbohem jihlavskému městskému nádraží. Stavbaři ve čtvrtek dokončili demolici hlavní nádražní budovy z roku 1887, která ustoupila plánům Správy železnic a krajského města. Při rekonstrukci nádraží vznikne i centrální dopravní terminál, kam by měly v budoucnu z plánované zastávky v Pávově zajíždět i rychlovlaky.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Stavbaři v tomto týdnu dokončili bourání jihlavského městského nádraží.

Článek

„Nemám nervy a žaludek, abych se tam šel podívat. Ale fotografie nádraží sleduji,“ svěřil se Novinkám železniční badatel, historik a také strojvedoucí Richard Cila, který se roky marně snažil o záchranu nádražní budovy.

Pro osud městského nádraží byly podle historika klíčové roky 2013 až 2015, kdy se řešily vlastnické poměry a nakonec převážil záměr budovu zbourat.

„Je mi líto, co se stalo, mrzí mě přístup vlastníka. Když popojedeme kousek dál do Světlé nad Sázavou, tak tam došlo k opravě výpravní budovy z roku 1870, která je prohlášena kulturní památkou,“ poukazuje Cila na rozdílný přístup Správy železnic.

Jihlavské nádraží památkovou ochranu nezískalo, alespoň některé prvky se však podařilo zachránit. „Odkoupil jsem například zabezpečovací zařízení z roku 1941, litinové zábradlí nebo kus dlažby,“ zmínil Richard Cila, který je kurátorem telčské Muzejní expozice místní dráhy Kostelec-Telč-Slavonice. Třeba neonový nápis stanice ale nezískal, přeplatilo jej Muzeum neonů z Varšavy.

Řada lidí se v tomto týdnu zastavila u plotu staveniště a udělala si snímek torza nádraží na památku. S budovou, která jako první v Jihlavě měla splachovací záchody, se Richard Cila rozloučil v poslední den provozu v půlce loňského prosince. Loni tam uspořádal také několik komentovaných prohlídek.

„Od roku 1887 tam lidé pracovali, bydleli, rodili se a umírali, ten dům měl svoji duši. Teď dům i s duší zemřel a vyroste tam odlidštěné železobetonové monstrum,“ říká historik k plánům Správy železnic.

Vyroste nová budova

Rekonstrukce železniční stanice začala loni na podzim a pokračuje i během mrazů. „Máme za sebou většinu zemních prací a začali jsme budovat nový podchod. Během týdne jsme rozebrali starou staniční budovu, připravujeme se na výstavbu nové budovy a po dokončení zemních prací se pustíme do železničního svršku,“ načrtl další plány Ondřej Zedník, projektový manažer společnosti Skanska, která stavbu provádí.

Nádraží Jihlava-město je nyní mimo provoz a vlaky tudy pouze projíždějí. „Máme jen jednu stavební sezonu, se zprovozněním počítáme už letos v prosinci,“ doplnil Zedník, že na konci roku už zase budou vlaky tuto stanici obsluhovat.

Nástupiště propojí podchod

Rekonstrukce nádraží vyjde na 1,7 miliardy korun. Zahrnuje stavbu zcela nové dvoupodlažní staniční budovy a dvou nástupišť propojených podchodem. Stavbaři položí 5,6 km kolejí, instalují 15 výhybek a dodají i nový staniční zabezpečovací systém.

„Ve spolupráci se zhotovitelem jsme připravili stavební postup, který nám zajistí co nejkratší dobu potřebnou pro dopravní omezení. Díky tomu, že vlaky po celý letošní rok stanicí jen projíždějí, budeme mít na jeho konci hotovou většinu prací,“ vysvětluje náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb.

„Cestující budou moci využívat novou nádražní budovu, která bude sloužit jako zázemí i pro nově vzniklý dopravní terminál,“ doplnil.

O související investice se postará město. Do proměny zanedbaného místa investuje celkem asi 450 milionů korun. Kromě přestupního terminálu je v plánu parkoviště P+R, kolem nádraží také povede silniční propojka, která má ulevit dopravě ve městě.

Městské vlakové nádraží v Jihlavě přestaví na centrální dopravní terminál. Budova z roku 1887 půjde k zemi

Ekonomika
Související témata:
Správa železnic (SŽ)

Související články

Výběr článků

Načítám