Hlavní obsah

Říkali jí „žďárská gilotina“. Lávka přes Sázavu je po letech průtahů konečně v pořádku

3:28
3:28

Poslechněte si tento článek

Žďár nad Sázavou

Čtyři a půl roku od postavení je lávka v parku Farská humna ve Žďáře nad Sázavou konečně bez závad. Už na začátku si vysloužila nelichotivou přezdívku žďárská gilotina, protože zábradlí ohrožovalo vodáky. Reklamace stavby za zhruba čtyři miliony korun se však nakonec protáhly až do letošního března a staly se terčem kritiky místních.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Lávka přes Sázavu ve žďárském parku Farská humna je čtyři a půl roku od dokončení bez závad, město ji po vyřešení reklamací konečně přebralo.

Článek

Nekonečný seriál oprav a posouvání termínů je zřejmě u konce. „Ve druhé polovině března jsme finálně převzali lávku po reklamačních opravách, vše je vyřešené,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.

Zhruba půl roku od loňského srpna byla lávka přes Sázavu, která je součástí širšího projektu rozvoje cyklodopravy ve městě, úplně mimo provoz. Stavbaři odmontovali zábradlí a vstup na lávku zatarasili, dlouho se však nic nedělo. S velkým zpožděním ji zprůchodnili až letos v půlce února.

Město však lávku nepřevzalo a trvalo na odstranění závad a nedodělků. Seznam reklamací byl ale pestřejší. „Hlavní vady byly napojení mostu na stezku, nekvalitní zábradlí a spojovací materiál i například ošetření jednotlivých prvků,“ vyjmenovala mluvčí města, co technický dozor během let rozporoval.

Lávka byla od začátku prezentována jako bezbariérová, avšak nesplňovala požadované parametry. „Bezbariérové napojení lávky na komunikaci odpovídá příslušným normám. Mrzí nás, že se s opravou ze strany dodavatelské firmy pojily průtahy a zdržení, ale jsme rádi, že je lávka opět průchozí a slouží veřejnosti,“ uvedla nyní Blanka Sobolová.

Poděkovala také za trpělivost, kterou už obyvatelé města ztráceli. Někteří v nekonečných diskusích na sociálních sítích navrhovali, aby byli řemeslníci pořád pod dohledem.

Zdržení kvůli povodním

Lávku stavěla společnost Porr, respektive její subdodavatel Ponvia. Porr se za problémy s lávkou opakovaně omluvil, velké zpoždění ohledně reklamovaného zábradlí subdodavatel zdůvodňoval hlavně zářijovými povodněmi, které značně poškodily jeho smluvní zámečnickou dílnu v Jindřichově, která vyráběla nové zábradlí.

„Reklamace týkající se zábradlí byly zcela v gesci subdodavatelské firmy, která chybu způsobila a zároveň zajistila její nápravu,“ vysvětlila mluvčí společnosti Porr Jana Mašínová s tím, že kvůli povodňové situaci nebylo možné opravy dokončit dříve.

Stavbaři uvedli lávku do provozu až v únoru, následně ale museli ještě odstranit závady, na které město upozornilo. Některé vady byly zřetelné na první pohled – špinavá, popraskaná či jinak poškozená dřevěná prkna nemohli chodci přehlédnout.

Zatím není jasné, zda město vůči firmám uplatní pokuty. „Ohledně sankcí ještě jednáme s naším právním zastoupením o dalším postupu,“ reagovala mluvčí Blanka Sobolová.

Město už se mezitím pustilo do stavby další lávky pro pěší, v místě jen o pár set metrů dál proti proudu Sázavy. Spojí Nábřežní a Žižkovu ulici v lokalitě pod Tvrzí a nahradí dožívající lávku.

Související články

Výběr článků

Načítám