Hlavní obsah

Na severu Vysočiny se množí radary, žďárská radnice hledá „výběrčí“ pokut

4:58
4:58

Poslechněte si tento článek

Žďársko

Hned tři úředníky na výběr pokut hledá radnice ve Žďáru nad Sázavou. Ve hře je totiž instalace několika úsekových radarů ve městě a v blízkém okolí. Měřiče rychlosti zpomalí řidiče téměř na všech hlavních tazích v okolí dvacetitisícového města, nejvíc jich bude na silnici I/37.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Měření rychlosti se v posledních letech stalo velkým tématem v Novém Městě na Moravě (na snímku Žďárská ulice). Letos přibude několik radarů v okolí Žďáru nad Sázavou.

Článek

„Pro zajištění těchto projektů aktuálně hledáme pracovníky, kteří tuto agendu zabezpečí. Budou to tři lidé i s výhledem na budoucí projekty,“ uvedla na dotaz Novinek mluvčí žďárské radnice Blanka Sobolová.

Jako první začnou „kasírovat“ příliš rychlé řidiče ve Vojnově Městci, kde místní trpí provozem na vytížené silnici I/37 (směr Pardubice). Tam dosud fungovaly takzvané zpomalovací semafory.

„Aktuálně je tato záležitost věcí městyse, který má zájem instalovat měření rychlosti s tím, že chce demontovat stávající zpomalovací zařízení,“ vysvětluje Jiří Veselý, regionální mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Zpomalovací semafory už nezabírají

Podle starosty Vojnova Městce je na chování řidičů znát, že semafory na obou koncích obce působily jen nějaký čas. „I v navigacích řidiči vidí, že to není měřený úsek a že zařízení fotky nikam neposílá, navíc jeho funkčnost se během let zhoršovala,“ obhajuje změnu Martin Havlíček (KDU-ČSL). „Jedině úsekové měření na řidiče funguje, je to vítané řešení pro bezpečnost v obci,“ tvrdí.

Technologie už je nainstalována, čeká se na vyřešení formalit, aby úřad obce s rozšířenou působností mohl zahájit administrování přestupků. „Na krajském úřadu máme schválenou veřejnoprávní smlouvu a čekáme na nabytí právní moci,“ zmínil starosta Havlíček.

Piráty silnic krotí v Novém Městě sedm radarů, největší hříšníky nachytaly už dvacetkrát

Domácí

Se Žďárem ještě musí dojednat finanční záležitosti. Fungovat by to podle starosty mohlo podobně jako v případě měření rychlosti v Křižanově, kterému město Velké Meziříčí, kam spadají přestupky řidičů, posílá část výtěžku formou darovací smlouvy.

Stržanov, Karlov, Mělkovice

Jenže Vojnův Městec není jediným místem, kde se radary připravují. Samotný Žďár chce měřiče ve své místní části Stržanově (rovněž silnice I/37), kde je na průtahu krajem obce rychlost omezena na 70 km/h. „Město už má platné stavební povolení,“ potvrdila Sobolová s tím, že ke spuštění by mělo dojít zhruba v polovině letošního roku.

„Dále bychom chtěli mít radary v Brodské a Bezručově ulici. Jsou to budoucí projekty, ke kterým zatím neumíme říct termín spuštění,“ zmínila mluvčí výpadovky na Havlíčkův Brod, respektive Pardubice.

Další místa jsou zase iniciativou správce komunikace, tedy Ředitelství silnic a dálnic. Konkrétně jde o Karlov (rovněž I/37), kde také platí sedmdesátka. „S osazením zařízení pro měření rychlosti v této lokalitě počítáme, avšak jsme s přípravou teprve na začátku a termín zatím není určen,“ sdělil mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Ředitelství silnic a dálnic připravuje umístění úsekového měření do křižovatky u Mělkovic (I/19), která je podle statistik místem častých dopravních nehod.

Od loňského roku se hovoří také o úsekovém měření na křižovatce u žďárské místní části Mělkovic (I/19), kterou policie vede jako místo častých dopravních nehod. Podle statistik se tam od srpna 2019 do srpna 2024 stalo 17 karambolů.

„V prvním čtvrtletí tohoto roku bychom měli mít hotovou bezpečnostní inspekci a dle závěrů předpokládáme instalaci zařízení pro měření rychlosti. (…) Konstrukce, zejména rozhledové poměry, jsou realizovány na maximální povolenou rychlost (70 km/h - pozn. aut.) a její nedodržení může významně snížit bezpečnost celé křižovatky,“ upozorňuje mluvčí ŘSD.

Řidiče na problematické křižovatce mají u Žďáru zpomalit úsekové radary

Domácí

Podle mluvčí žďárské radnice jde ve všech lokalitách o úsekové měření. „To znamená, že rozhoduje rychlost po celé délce trasy, nejen v jednom konkrétním místě. Cílem je zvýšení bezpečnosti provozu,“ říká Blanka Sobolová. Radnice obecně čelí výtkám, že si pořízením či pronájmem radarů chtějí hlavně vylepšit rozpočet.

Žďár a okolní obce tak v koncentraci radarů možná ještě překonají sousední Nové Město na Moravě. Na území desetitisícového města je hned sedm měřicích bodů ve čtyřech lokalitách. Podle údajů z novoměstské radnice činí příjmy do městské kasy za tři roky měření zhruba 20 milionů korun, výdaje s tím spojené jsou kolem 10 milionů. Přestupků tam podle loňských statistik postupně ubývá.

Související články

Výběr článků

Načítám