Hlavní obsah

Volají na linku 155 a žádají vystavení receptu na léky. Část lidí nemá doma ani základní lékárničku

3:21
3:21

Poslechněte si tento článek

Zavolat na linku 155, chtít vystavit recept na léky a poslat ho smskou. I s takovými případy se setkávají jihomoravští záchranáři, kteří loni přijali 188 tisíc tísňových volání. Denně řeší lidi, kteří doma nemají ani základní lékárničku s léky proti bolesti nebo teploměrem. Ačkoliv každému rádi pomohou, na vybavení základní lékárničkou apelují.

Foto: ZZS JmK

Záchranáři na jižní Moravě denně přijmou na 600 hovorů.

Článek

Záchranná služba vyjíždí především k urgentním případům, u kterých zajišťuje přednemocniční péči, a často pacienta převáží k další péči do nemocnice. Přesto se na ni obracejí volající i s méně akutními problémy. „Někdy si neumí sami poradit ani se zcela nepatrnými zdravotními potížemi, jako jsou mírně zvýšená teplota, vyndání třísky nebo drobné krvácení,“ uvedla mluvčí jihomoravských záchranářů Michaela Bothová.

Podle ní se právě v těchto situacích operátoři záchranky dozvědí překvapující informace. „Někteří volající vůbec nevědí, že by měli mít alespoň základní domácí lékárničku. Děje se to denně,“ prozradila Bothová s tím, že každý den záchranka přijme asi 600 hovorů a absolvuje 300 výjezdů.

Záchranáři proto apelují, aby lidé měli doma alespoň základní lékárničku s teploměrem, léky proti horečce, bolesti, proti alergiím, na střevní potíže, s dezinfekcí a obvazovým materiálem. „Je potřeba ji přizpůsobit věku lidí v domácnosti, například podle malých dětí, a také podle náchylností k různým nemocem,“ poznamenala mluvčí.

Vnímají obavy lidí

Záchranáři se setkávají i s tím, že si někteří volají o recept na záchranku. „Dost lidí je překvapených, protože si myslí, že k nim přijedeme a dáme jim recept, nebo ho chtějí poslat na mobil. To my neděláme,“ zdůraznila Bothová.

Situaci ale nechce zlehčovat. „Uvědomujeme si, že nám lidé volají a bojí se a situaci mohou vnímat jako nebezpečnou. My se jim snažíme poradit, co mají užít z lékárničky nebo si koupit v lékárně, případně kdy mají zajít za praktikem. Při zhoršení stavu jim ale říkáme, aby volali znovu, počítáme s tím,“ dodala Bothová.

Suplují práci praktiků a pohotovostí

Kromě chybějící lékárničky záchranáři narážejí i na to, že se jim lidé ozývají v případě, kdy mají problémy několik dní a mohli vyhledat pomoc třeba u svého lékaře. Ředitelka jihomoravských záchranářů Hana Albrechtová upozornila, že záchranáři často suplují práci praktiků nebo pohotovostí.

„Při akutních potížích rádi pomůžeme, ale činnost nám komplikují i situace, kdy volající záměrně nadhodnotí závažnost stavu pacienta, aby získal výhodu. Posádka pak na místě zjistí, že výjezd potřeba nebyl. A vůz nám může chybět tam, kde jde skutečně o život,“ upozornila Albrechtová. Loni na jižní Moravě zaznamenala záchranka přes 108 tisíc výjezdů.

Česko je u vrcholu chřipkové epidemie

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám