Hlavní obsah

V Brně pokračuje stavba velkého městského okruhu hloubením třicetimetrové štoly pro tunel

2:44
2:44

Poslechněte si tento článek

Brno

V Brně pokračují práce na stavbě velkého městského okruhu. Pracuje se na přibližně 1,5 kilometru dlouhém tunelu, který povede pod čtvrtí Vinohrady. Dělníci nyní kutají bezmála 30 metrů hlubokou těžební šachtu k budoucí průzkumné štole, která vznikne na místě budoucího tunelu. První auta jím projedou v roce 2032. Loni se okruh rozrostl o tři části.

Stavba Velkého městského okruhu Brno - ražba štoly pro budoucí tunel na okruhuVideo: ŘSD

Článek

Tunel podstatně uleví dopravě v severovýchodní části Brna, a to v úseku mezi Tomkovým náměstím, kde vznikla v uplynulých letech estakáda, a mezi Ostravskou radiálou, tedy velmi rušnou hlavní výpadovkou z centra Brna směrem na Vyškov, Olomouc a dál na Ostravu.

Momentálně vzniká těžní šachta, která bude hluboká sedmadvacet metrů a bude mít v průměru deset metrů. Do tří let vznikne průzkumná štola, která umožní následné budování vlastního tunelu, řekla Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková.

Foto: ŘSD

Na vizualizaci je zakreslen budoucí tunel brněnského velkého městského okruhu pod čtvrtí Vinohrady.

Náklady spojené jen s vybudováním štoly se odhadují na 725 milionů bez daně. Hlavním investorem celého projektu je prostřednictvím ŘSD stát. Z brněnského velkého městského okruhu je momentálně hotová necelá polovina, a to v západní a jihozápadní části města. Přestože se okruh loni rozšířil hned na třech místech, na jeho další stavbu si bude veřejnost muset počkat právě kvůli tomu, že bude nutné stavět technicky náročné tunely.

Loňské rozšíření okruhu

Megastavbou byla část okruhu Žabovřeská. Měří 920 metrů a bylo nutné postavit i 500 metrů dlouhý tunel pro tramvaje. Jde o čtyřproudové silnici, kterou bylo třeba vměstnat mezi skalní masiv s Wilsonovým lesem na jedné straně a řeku Svratku na straně druhé.

Foto: ŘSD

Úsek Žabovřeská, o který se loni rozrostl brněnský velký městský okruh.

Dalším náročným úsekem byla zhruba 1,2 kilometru dlouhá estakáda na Tomkově náměstí. Na tuto část okruhu naváže tunel pod čtvrtí Vinohrady. Nedávno dokončen byl i kilometrový úsek čtyřproudové komunikace v Rokytově ulici, což je lokalita v oblasti brněnského výstaviště.

Předběžně v roce 2030 se počítá s otevřením 2,9 kilometru dlouhé silnice Ostravská radiála, až o dalších pět let později pak přibude Bratislavská radiála. Ještě předtím vznikne tunel pod Vinohrady a nutné je vyřešit vedení silnice v oblasti Červeného kopce.

Mezi skálou a řekou. V Brně se otevírá téměř kilometr velkého městského okruhu

Ekonomika

Výběr článků

Načítám