Článek
Tunel podstatně uleví dopravě v severovýchodní části Brna, a to v úseku mezi Tomkovým náměstím, kde vznikla v uplynulých letech estakáda, a mezi Ostravskou radiálou, tedy velmi rušnou hlavní výpadovkou z centra Brna směrem na Vyškov, Olomouc a dál na Ostravu.
Momentálně vzniká těžní šachta, která bude hluboká sedmadvacet metrů a bude mít v průměru deset metrů. Do tří let vznikne průzkumná štola, která umožní následné budování vlastního tunelu, řekla Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Lucie Trubelíková.
Náklady spojené jen s vybudováním štoly se odhadují na 725 milionů bez daně. Hlavním investorem celého projektu je prostřednictvím ŘSD stát. Z brněnského velkého městského okruhu je momentálně hotová necelá polovina, a to v západní a jihozápadní části města. Přestože se okruh loni rozšířil hned na třech místech, na jeho další stavbu si bude veřejnost muset počkat právě kvůli tomu, že bude nutné stavět technicky náročné tunely.
Loňské rozšíření okruhu
Megastavbou byla část okruhu Žabovřeská. Měří 920 metrů a bylo nutné postavit i 500 metrů dlouhý tunel pro tramvaje. Jde o čtyřproudové silnici, kterou bylo třeba vměstnat mezi skalní masiv s Wilsonovým lesem na jedné straně a řeku Svratku na straně druhé.
Dalším náročným úsekem byla zhruba 1,2 kilometru dlouhá estakáda na Tomkově náměstí. Na tuto část okruhu naváže tunel pod čtvrtí Vinohrady. Nedávno dokončen byl i kilometrový úsek čtyřproudové komunikace v Rokytově ulici, což je lokalita v oblasti brněnského výstaviště.
Předběžně v roce 2030 se počítá s otevřením 2,9 kilometru dlouhé silnice Ostravská radiála, až o dalších pět let později pak přibude Bratislavská radiála. Ještě předtím vznikne tunel pod Vinohrady a nutné je vyřešit vedení silnice v oblasti Červeného kopce.