Hlavní obsah

Trasa důležité silnice z Brna na sever stále platí, soud zamítl dvě ze tří kasačních stížností

4:33
4:33

Poslechněte si tento článek

Brno

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl dvě ze tří kasačních stížností týkajících se aktualizace územního plánu Jihomoravského kraje, která mimo jiné stanovuje trasu důležité silnice I/73 z Brna na sever. Ta by měla odlehčit především dopravou přetížené silnici I/43. O poslední třetí stížnosti by měl soud podle mluvčí Sylvy Dostálové rozhodnout do dvou týdnů.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Nejvyšší správní soud

Článek

Nový územní plán kraje je platný od roku 2016 a v roce 2020 zastupitelé schválili jeho aktualizaci, na které závisela příprava důležitých staveb jako například komunikace vedoucí od dálnice D1 přes Brno a dále na sever. Dříve byla silnice známá jako R43 nebo D43, nyní nese název I/73.

„Kvitujeme rozhodnutí soudu, je to potvrzení dobré práce na přípravě územně plánovací dokumentace a jejího projednávání,“ řekl Novinkám krajský radní zodpovědný za územní plánování Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu).

Podle něj rozhodnutí soudu znamená, že může pokračovat proces příprav koridoru I/73. „Nehrozí, že by soud územně plánovací dokumentaci zrušil, čímž by se zastavil proces přípravy a nemohlo by se projektovat,“ dodal Maleček.

Krajský soud v Brně už dříve zamítl žaloby na aktualizaci, což vedlo odpůrce k podání kasačních stížností. Nejvyšší správní soud nyní zamítl dvě kasační stížnosti, které podaly spolky, obce i jednotlivci z okolí Brna.

Přes Bystrc a Kníničky

Jedna stížnost zpochybňovala výběr varianty vedení čtyřproudové komunikace z Brna na sever, která povede přes městské části Bystrc a Kníničky a dále na Kuřim. Poukazovala na nedostatečné posouzení variant, kdy druhá varianta počítala se západním obchvatem Brna.

Kromě upřednostnění jedné z variant odpůrci poukazovali na nedostatečné napojení silnice na další komunikace, ale i na ohrožení rekreačních a obytných oblastí například v okolí Brněnské přehrady. Odpůrci kritizovali také vyhodnocení vlivu na evropsky významné lokality a poukazovali na nedostatečné vypořádání námitek a připomínek.

NSS ale uvedl, že postup byl zákonný a transparentní a námitky vypořádané. Poznamenal, že u výběru varianty převážil veřejný zájem, a to odlehčit zatíženým částem Brna. Podle soudu se ani nepotvrdil nepřiměřeně škodlivý vliv na chráněná území.

U druhé kasační stížnosti odpůrci namítali zmatečnost řízení a nesoulad s právními předpisy, dále nedostatečné posouzení variant vedení trasy. Vytýkali také nedostatečné posouzení vlivu na životní prostředí nebo nezákonné vypořádání připomínek a námitek.

NSS ale stížnost zamítl s odůvodněním, že krajský soud posoudil věc správně a zákon porušen nebyl, přičemž konstatoval, že aktualizace byla v souladu se zákonem a vycházela z dostatečných podkladů.

Cesta do práce

Rozhodnutí soudu přivítal kromě Malečka i starosta Kuřimi Drago Sukalovský (Kuřimská občanská liga), jehož město leží severně od Brna a stavba klíčové komunikace se ho týká. „Silnice je důležitá pro západ Brna i pro celý sever. Má to přesahy až na Vysočinu. Doprava už tady omezuje cokoliv, ať už je to dojíždění do práce nebo ochota nových investorů něco postavit,“ uvedl Sukalovský k připravované stavbě silnice I/73, která by měla odlehčit zahlcené dopravě.

Podle něj je ale potřeba počkat na rozhodnutí soudu ohledně třetí kasační stížnosti, která se týká stejné věci. „Soudní praxe nám nedává žádnou jistotu ani pravděpodobnost stejného rozhodnutí,“ dodal Sukalovský.

Maleček ale doufá v dobrý konec. „Věřím, že i třetí stížnost bude vyřešena stejným způsobem, tedy zamítnuta,“ dodal. „Rozhodnutí by mělo být do dvou týdnů,“ poznamenala mluvčí soudu Dostálová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám