Článek
Příjem žádostí bude od 28. března do 31. ledna příštího roku. Oprávněnými příjemci jsou právnické a fyzické osoby podnikající v oblasti městské hromadné dopravy. „Po modernizaci vlaků se jedná o další oblast, kterou postupně modernizujeme. Právě veřejná a hromadná doprava jsou oblasti, kde je důležité začít s modernizací a využíváním ekologičtějších variant,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).
Ministerstvo podporuje výměnu vozidel s dieselovým pohonem za nová, ekologičtější vozidla, a to dotací 50 procent na nákup autobusů na elektro- nebo vodíkový pohon, trolejbusů nebo tramvají. „Pro obce a jejich dopravní podniky to bude znamenat významnou úsporu nákladů na ekologizaci dopravy, pro obyvatele pak lepší životní prostředí a komfortnější cestování,“ dodal Hladík.
Výše dotace se odvíjí od typu a velikosti pořizovaného vozidla, které nahradí starší, neekologický vůz. Nahrazené vozidlo nebude možné provozovat ve standardním provozním režimu MHD ani na jiných linkových provozech na území České republiky.
Tohle je nejdelší trolejbus v Česku. Od března bude jezdit na pražské letiště

Zlepšit kvalitu ovzduší
Dotace chce využít město Brno. „Je to pro Brno příležitost, jak zlepšit kvalitu ovzduší, snížit hluk a zároveň nabídnout pohodlnější cestování,“ uvedl náměstek primátorky pro životní prostředí Filip Chvátal (KDU-ČSL). Radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS) doplnil, že město, které má snížení emisí v dopravě jako dlouhodobý cíl, díky výzvě může ušetřit až stovky milionů.
Hladík (KDU-ČSL) spustil novou výzvu právě v pátek v brněnském dopravním podniku, který hodlá o peníze usilovat. „V Brně se chystáme dotaci využít na modernizaci tramvají a trolejbusů, případně i autobusů,“ poznamenal ředitel dopravního podniku Miloš Havránek, který je i místopředseda Sdružení dopravních podniků. Havránek dodal, že v Brně už je zhruba 65 procent prostředků ekologických.
Dopravní podnik má asi 750 vozů. „Za posledních pět let čerpal na obnovu vozového parku 3,5 miliardy korun, z toho tři miliardy byly evropské dotace a půl miliardy ze Státního fondu životního prostředí,“ poznamenal Kratochvíl.
Trolejbusy bez trolejí využijí na pravidelné lince v Brně
