Hlavní obsah

Z výběru firmy na opravu mostu u Brna je tragikomedie

4:36
4:36

Poslechněte si tento článek

Brno

Nejlevnější firma nesmí uspět, tak by se dalo s nadsázkou popsat počínání jihomoravských silničářů, kteří ze zakázky na opravu mostu vyhazovali nabídku nejlevnější firmy tak dlouho, až rozhodli, že špatně nacenila přeložení kabelu. Akorát že kabel už je dávno pryč.

Foto: Petr Kozelka, Novinky

Most u Lelekovic

Článek

Most přes železniční trať u Lelekovic u Brna, který se nachází v těsné blízkosti frekventované silnice 1/43, už dlouho volá po opravě. Kvůli bídnému stavu se přes něj jezdí jen v jednom pruhu. Nevyužívají jen přitom jen místní, ale i řidiči vyhýbající se kolonám u nedaleké Kuřimi.

Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje proto před více jak rokem vyhlásila veřejnou zakázku na přestavbu mostu, kam nejlevnější nabídku poslala firma Mitrenga. A jak už Novinky popsaly dříve, začaly se dít věci.

Silničáři nejprve nejlevnější firmu vyřadili, po zásahu antimonopolního úřadu ji vzali zpět, pak zakázku zrušili, po námitkách firmy ji zase obnovili, aby v těchto dnech firmu znovu vyřadili a celou zakázku opět zrušili.

„Mám z toho pocit, že zadavatel byl od první chvíle rozhodnut, že my tuto zakázku realizovat nebudeme, a celý rok jen hledal způsob, jak toho dosáhnout. V současnosti zvažujeme další právní kroky,“ řekl Novinkám šéf stavební firmy Rostislav Mitrenga.

Necelé procento jako důvod k vyhazovu

Krajští silničáři si pro podporu svého rozhodnutí nechali zpracovat odborné posouzení u ČVUT. Z něho plyne, že firma podcenila náklady na výluky a omezení v železniční dopravě. Zatímco stavbaři počítali s náklady na tyto položky v hodnotě 420 tisíc, podle posudku by to bylo necelých 1,1 milionu korun.

Podle posouzení byla například špatně naceněna přeložka kabelu. Jenže jak si Novinky ověřily u Správy železnic, kabel byl už před několika měsíci přeložen.

„Investor to dobře ví, nebo by to měl vědět. Navíc odborné posouzení se liší od naší ceny méně než o jedno procento. Takže já to beru jako účelový pokus o vyloučení,“ reagoval Mitrenga. Rozdíl necelého procenta přitom vztahoval k celkové ceně zakázky.

Otazníky jsou ale i nad samotným postupem krajských silničářů při uzavírání smlouvy s ČVUT. Jak plyne z registru smluv, univerzita smlouvu za 100 tisíc korun podepsala 18. března 2025, jenže posudek byl hotový už 16.března.

Rozhodnutí podepsané ředitelem jihomoravských silničářů Romanem Hanákem, jímž byla firma Mitrenga právě na základě argumentů ČVUT vyřazena, je z 20. března, sám Hanák ale smlouvu s ČVUT podepsal teprve 24. března, tedy jednak později, než padlo rozhodnutí, a také v jiné datum, než smlouvu podepisovala univerzita.

Hlavně bezpečnost, hájí se silničáři

Aby toho nebylo málo, Správa a údržba silnic v rozhodnutí o vyloučení dala firmě špatné poučení o tom, kam se může proti verdiktu odvolat. „Po pěti dnech po vyloučení nám pak zadavatel poslal oznámení o ukončení zadávacího řízení. S takovým jednáním jsem se ještě nesetkal,“ dodal Mitrenga.

Jihomoravští silničáři si za svým konáním stojí. „Naší prioritou je zajištění řádného a bezpečného provedení celé stavby. Stavba má proběhnout na páteřním železničním koridoru, tak je zejména zajištění bezpečnosti celé akce v kontextu dřívějších vlakových neštěstí citlivým tématem. Priority nemohou ustoupit nižším nabídkovým cenám. Úvahy o účelovém postupu je tedy třeba důrazně odmítnout,“ napsala Novinkám mluvčí silničářů Monika Švehlová.

Problém podle silničářů nebyl ani v důrazu na kabel, který už je dávno přeložený. „U přeložky kabelu byla sice do budoucna plánována změna, ale potřeba této změny však vznikla až ve fázi hodnocení nabídek, kdy ji nebylo možné promítnout do zadávací dokumentace. Pro účely zadávacího řízení tedy zůstalo stěžejní, že všichni účastníci podali nabídky, ve kterých nacenili,“ vysvětlila mluvčí.

Po více jak roce od vyhlášení zakázky se tak celý proces vrátil na samý počátek.

Výběr článků

Načítám