Článek
Tah Brno-Svitavy je jednou z nejrušnějších dopravních tepen na jihu Moravy. Každý pracovní den po něm projede 23 000 aut. Již za druhé světové války měla současnou silnici I/43 nahradit dálnice. Začalo se s výstavbou, ale kromě několika náspů a mostních pilířů z projektu nestojí nic. Stavba dlouho plánované dálnice má začít v roce 2030, avizovaných termínů bylo ale v minulosti mnoho, proto jsou mnozí ke startu stavby skeptičtí.
Současný tah I/43 protíná centra obcí, na jižní části se tvoří kolony. Odbočit z něj do Kuřimi bylo o život. Proto byly u této křižovatky již před rokem nainstalovány radary pro úsekové měření, ovšem ryze informativního charakteru.
„Na mnohé řidiče to zabralo. Doprava se zklidnila i bez pokut a konečně se dalo odbočit do Kuřimi. Přesto když najely radary do ostrého provozu, dorazila pokutová smršť,“ řekl Novinkám kuřimský starosta Drago Sukalovský (STAN).

Radary úsekového měření v Lažanech na Blanensku
Za překročení rychlosti u Kuřimi začaly padat pokuty od začátku roku a jen za leden jich bylo uděleno 1700. Pokuta je zasílána řidičům za překročení povolené rychlosti o více než deset kilometrů v hodině. U Kuřimi je sedmdesátka. Rekord drží řidič, který tam jel stotřicítkou.
Dopravě v této lokalitě uleví stavba tří mimoúrovňových křižovatek, a to u Podlesí, u podniku Prefa a u nedaleké obce Lipůvka. Vše je sice naplánováno a v roce 2027 by se mělo začít stavět, projekty ale zatím blokuje desítka spolků.
„Bohužel dva z nich, Spokojené Díly a Kuřim pro lidi, jsou přímo z Kuřimi a stavba mimoúrovňových křižovatek je pro ně pouze zástupným problémem, primárně totiž nesouhlasí se stavbou dálnice D43,“ uvedl starosta.
Další radary budou na tahu Brno-Vídeň
Po pokutové cunami u Kuřimi přišla další vlna pokutování. Od 1. února jsou v ostrém provozu radary úsekového měření v Lažanech na Blanensku, které jsou na tahu Brno-Svitavy severně od Kuřimi. Silnice I/43 tam přímo protíná obec. Za prvních deset dní padlo 800 pokut, rekordmanem se stal řidič jedoucí na padesátce 111 kilometrů v hodině. „Hledáme posilu na dopravní odbor na vyřizování pokut. Řešíme je denně,“ uvedla mluvčí radnice v Blansku Pavla Komárková.

Radary úsekového měření na tahu Brno-Svitavy při vjezdu do Lažan
Instalace radarů úsekového měření je vždy jen první krokem vedoucím k tomu, že budou na daném místě za překročení rychlosti udělovány pokuty. Celý systém se po montáži nastavuje, testuje a teprve následně může získat certifikát pro zahájení ostrého provozu. Řidiči, kteří spoléhají na to, že radary budou vždy jen informativní, jsou tam na velkém omylu.
Ostražití by měli být řidiči jezdící na trase Brno-Mikulov-Vídeň. Do konce března budou nainstalovány, zkolaudovány, a tedy uvedeny do akce radary úsekového měření na silnici I/52, a to v místě tzv. prokleté křižovatky, kde se stalo již několik tragických nehod. Je tam povolena sedmdesátka. Jde o lokalitu, kde čtyřproudá D52 mezi Brnem a Pohořelicemi přechází ve dvoupruhou I/52. Hlavně řidiči jedoucí od Brna tam neustále překračují rychlost.
Zákaz řízení mě zničí, stěžoval si mladý řidič BMW, který si spletl centrum Brna s dálnicí
