Článek
V hledáčku úřadu bylo poslední loňský den zhruba 80 tisíc dlužníků. Podle mluvčího Davida Stančíka se část lidí opozdí nebo zapomene a po upozornění úřadu platbu pošle, aniž se dostane například do exekuce. Tyto dobrovolné úhrady loni činily asi 70 procent. „Dlužníci jsou o úhradu upomínáni prostřednictvím call centra, zasláním e-mailu, případně formálnějším vyrozuměním do datové schránky nebo prostřednictvím pošty,“ vyjmenoval Stančík.
Třicet procent dlužníků ale peníze ani po upozornění neuhradí, takže se dostanou do vymáhacího procesu. A v něm už je „boj o peníze“ složitější. „V loňském roce se podařilo vymoci 21 procent vymáhaných nedoplatků,“ uvedl Stančík.
Podle něj se v tomto procesu řeší například exekuce, insolvence a podobně. „Jsou tam firmy, které dluží státu třeba sto milionů, ale ta společnost už nic nemá. Nemá ani jednatele, vše zmizelo a my to musíme evidovat. Hledáme majetek, ale víme, že z 99 procent z toho nikdy nic neuvidíme,“ popsal Stančík.
Pak jsou lidé třeba v insolvenci, kde musí splatit jenom část dluhu. „Úřad to nemůže nijak ovlivnit. Ale zase oproti stavu před 10 nebo 15 lety máme lepší možnosti, jak mapovat majetek ať už u nás, nebo v zahraničí,“ poznamenal Stančík.
Zmínil například registr majetku nebo centrální evidenci účtů, díky níž vymáhací oddělení zjistí, kde všude dotyčný účet má a kolik je na něm peněz. „Dříve to všechno trvalo déle a dlužník měl čas to někam dát,“ dodal mluvčí. Na vymáhacím oddělení jihomoravského finančního úřadu pracuje asi stovka lidí.