Článek
Stavět se měla již za druhé světové války podle projektu německých dopravních inženýrů, kteří tehdy patřili v oblasti dopravních staveb ke světové špičce. Projektu se proto říká Hitlerova dálnice. Měla zajistit propojení Vídně s polskou Vratislaví, ale před zhruba 80 lety z ní vzniklo jen pár náspů a mostních pilířů. Od té doby se o záměru jedná, ale hotovo není vůbec nic.
„Než bychom se dálnice dočkali, tak to bych zestárl. Samozřejmě by bylo výhodnější, kdyby centrum stálo u dálnice, ale tak dlouho čekat opravdu nechceme,“ řekl Novinkám za investora jednatel developerské skupiny Portin invest Jindřich Kukačka. Pokud v budoucnu vznikne dálniční obchvat Sebranic, bude o kus dál oproti současnému silničnímu tahu I/43, což nebude pro centrum zcela výhodné. Podle investorů se ale nic takového do 15 let rozhodně nestane.

Mapa s umístěním budoucího obchodního centra. Vedle něj vede od jihu k severu silniční tah Brno–Svitavy.
Centrum vznikne v sousedství podniku Alps a se svými obchody nabídne 150 nových pracovních míst. Na Blanensku se v souvislosti s ním nejvíce mluví především mezi mladou generací o tom, že v areálu bude i pobočka populárního fast foodu. Areál bude sloužit pro mikroregion od Černé Hory po Letovice a od Kunštátu na Moravě až po nedaleké Boskovice.
Desetiletí marného čekání na dálnici
Neexistující dálniční spojení Brno-Svitavy je podle mnohých názorů největší silniční ostudou ČR. Oč méně se na projektu pracuje v terénu, o to více se o něm diskutuje. Spory vznikly kvůli vedení této trasy na jihu, tedy o jeho napojení na Brno. Na severu se sice mohlo stavět, ale dosud se tak nestalo. Po zamýšlené trase dálnice se tam konají turistické pochody.

Vizualizace budoucího centra v Sebranicích
Policisté již současný tah I/43 kvůli velkému množství nehod překřtili na silnici smrti. Mimořádně rušná komunikace totiž protíná přímo centra obcí. Na jihu je již dopravní situace na I/43 natolik vážná, že na této komunikaci vzniknou hned tři mimoúrovňové křižovatky. Motoristům umožní bezpečné spojení silnice I/43 s Kuřimí a také spojení s komunikací vedoucí do nedalekého Blanska.

Mapa s budoucí mimoúrovňovou křižovatkou u Kuřimi na tahu I/43
Současný projekt je s ohledem na neexistující dálnici kuriózní; jen málokterá obec s pouhou tisícovkou obyvatel v Česku se může pochlubit tak velkým nákupním centrem. „Jsme přesvědčeni o tom, že si do něj nakupující, ať již z celého mikroregionu, nebo z řad cestujících, po I/43 cestu najdou,“ dodal Kukačka.
Soud zrušil zásady rozvoje jižní Moravy, ohroženy jsou stavby klíčových silnic
