Článek
Nová technologie, která má být připravena k použití na přelomu letošního a příštího roku, dokáže podle lingvistů původ textu v umělé inteligenci zakrýt napodobením jazyka určitého člověka.
Využití odborníci spatřují v reklamě, ale i v sociální oblasti, při firemní komunikaci nebo v boji s dezinformátory. Na výzkumu aktivně spolupracuje zhruba 40 studentů lingvistiky.
Napodobit člověka se snaží všemožné umělé inteligence, od ChatGPT přes Gemini po Copilota a řadu dalších. Doposud se však AI vždy chovala jako stroj, specifická umělá osoba řízená daným tématem a jemu odpovídajícími jazykovými prostředky.
Žádná myš a klávesnice. Počítače budeme díky AI ovládat hlasem
S využitím speciálních technologií bylo rozpoznatelné, že se o skutečného člověka nejedná. Nyní však podle vědců nastává zlomový okamžik. Lingvisté z FF UP prostřednictvím svého objevu a na jeho základě vyvinutého softwaru dokázali, že původ textu v umělé inteligenci lze zakrýt napodobením jazyka určitého člověka.
„Kterákoliv z nyní dostupných umělých inteligencí se chová pouze jako umělá osoba. V podstatě to vypadá tak, že když ji například požádáte, aby vygenerovala projev ve stylu premiéra Petra Fialy na téma Vánoce a srpen 1968, pouze se na základě povrchových vlastností snaží napodobit daný úkol. Jsou tam slova Petra Fialy, ale ve výsledku zjistíte, že je to projev jazykového modelu,“ uvedl Dan Faltýnek z katedry obecné lingvistiky FF UP.
Ukáže, jak přemýšlíte, jak tvoříte věty, která slova a kde ve větě používáte, kde a co se například i nevědomky odráží ve vaší produkované části slovní zásoby.
Podle něj již dříve vyvinuté forenzní metody, jimiž na katedře lingvistiky určují autorství, okamžitě dokážou zjistit, že se o Petra Fialu nejedná, dokonce jsou schopni určit, která umělá inteligence daný příspěvek vytvořila.
Slovní zásoba z internetu
V procesu dosud totiž podle lingvistů chyběla větší míra personalizace. Odborníci nyní díky své nové forenzní metodě dokážou z příspěvků lidí zveřejněných na internetu nasát jejich klíčovou slovní zásobu a z ní poté vytvořit profil.
„Ten nám ukáže, jak přemýšlíte, jak tvoříte věty, která slova a kde ve větě používáte, kde a co se například i nevědomky odráží ve vaší produkované části slovní zásoby. Stanovíme účel a míru personalizace a na základě toho pak připravíme komunikaci, která pro vás bude přitažlivá. Jde nám tedy o docílení vyšší míry personalizace textu, ta totiž zvyšuje účinek sdělení,“ popsala Martina Benešová z katedry obecné lingvistiky FF UP.
V současném světě tato technologie najde podle ní uplatnění i v jiných oblastech, než je reklama. Využít ji lze například v komunikaci se seniory, dospívajícími či s ohroženými skupinami lidí. Klienti ji mohou využít i za účelem sjednocení nebo dosažení požadované firemní komunikace.
Čemu se 17. listopadu tleskalo u Národního muzea? Rozebrali jsme šest hlavních nesmyslů
Technologie může být využitelná i při komunikaci bankovních institucí či při komunikaci státu s lidmi. Zajímavá je i pro aplikace v bezpečnostních složkách, pro něž lingvisté z FF UP už vytvořili analýzu dezinformátorů, jak univerzita připomíná na svém webu.
Mají patent v USA
Olomoučtí lingvisté již loni v říjnu patentovali v USA svou technologii na automatické profilování osob. Nyní ji posunuli dále a hodlají patentovat i tu nynější. Ve výsledku chce Univerzita Palackého nabídnout produkt využitelný v konkrétních firmách nebo institucích.
„Jestliže jsme do nynějška prováděli pro klienty analýzy, nyní jim nabídneme jistou krabičku s tím, že už naši pomoc budou potřebovat maximálně s nastavením. S ohledem na etické otázky chceme nový nástroj nabídnout především tam, kde najde uplatnění ku prospěchu člověka,“ uzavřel Faltýnek.