Hlavní obsah

Konec kolon? U Brna po dvou letech prací zprovoznili šestipruh

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

Brno

Po dvou letech prací byl u Brna v noci na pondělí zprovozněn úsek dálnice D1, rozšířený ze čtyř na šest pruhů. Práce trvaly dva roky a přišly na miliardu korun. Jde o úsek dlouhý 1,4 kilometru, po němž denně projede 80 000 aut. Stavba byla zprovozněna o 70 dní dříve, než bylo plánováno.

Nově na šestipruh rozšířená D1 u BrnaVideo: Vladimír Klepáč, Novinky

Článek

Dálnice je rozšířená na šestipruh mezi 194. a 196. kilometrem. Jde o jeden z nejvíce vytížených úseků D1, u něhož se odbočuje ve směru na Mikulov a Vídeň a také na dálnici D2 do Bratislavy.

Rozsáhlé stavební práce na rozšíření dálnice se konaly za provozu, který byl sveden do jednoho jízdního pruhu v každém směru.

„Kdybychom mohli dálnici uzavřít zcela, byli bychom hotovi ještě o čtvrt roku dříve. Něco takového je ale v tak komplikovaném úseku D1 naprosto nemyslitelné,“ řekl Novinkám mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl.

Foto: ŘSD

Na šestipruh nově rozšířená dálnice D1 u Brna.

Otevření šestipruhu se sedmdesátidenním předstihem považuje s ohledem na to, že jde o transevropskou komunikaci, za mimořádný úspěch. Zdůraznil, že se silničáři snaží bojovat při výstavbě o uspíšení projektů doslova o každou hodinu. D1 u Brna je podle Rýdla příkladem toho, jak důležitý je stavební dozor pracující denně v terénu.

„Dohlíží nejen na kvalitu prací, ale hledá každou možnou časovou skulinu, aby se podařilo projekt uspíšit,“ doplnil mluvčí.

Pracovalo se i za mrazů ve speciálních stanech

V době dopravní špičky se v budovaném úseku tvořily dlouhé kolony aut. Někdy trvalo projetí po D1 u Brna i desítky minut, na což si stěžovali někteří motoristé na sociálních sítích. Navrhovali, aby se na stavbě pracovalo i v noci, a to nonstop.

„My jsme ale v noci v tomto úseku pracovali, ovšem na místě pod tělesem dálnice, kde to z ní prostě nebylo vidět. Navíc jsme se ani při největší snaze nevyhnuli i technologickým přestávkám,“ doplnil mluvčí.

Foto: Vladimír Klepáč, Novinky

Rozšíření D1 u Brna by mělo odlehčit dopravě v tomto úseku.

ŘSD se podařilo uspíšit celý projekt i díky speciálním obřím vyhřívaným stanům, do nichž se vtěsnala těžká technika. Betonovalo se tedy i v době, kdy venku panovaly mrazy. Asfalt byl na nově rozšiřovaný úsek D1 dodáván pro pokládku již začátkem března, tedy zhruba o měsíc dříve, než je obvyklé.

Asi největší zajímavostí je to, že se na 195. kilometru našlo při záchranném archeologickém výzkumu jedno z největších pohřebišť Keltů ve střední Evropě.

Související témata:

Výběr článků

Načítám