Hlavní obsah

Hejtman Grolich apeluje na vyřešení financování krajů z rozpočtového určení daní, tepe vládu i opozici

4:37
4:37

Poslechněte si tento článek

Rozhodněme už o financování krajů z rozpočtového určení daní, nebo pojďme vyřešit čtyři miliardy ze Státního fondu dopravní infrastruktury pro kraje na opravy silnic. K tomuto řešení vyzývá jihomoravský hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL), který poukazuje na neutěšený stav silnic nižších tříd v kraji.

Foto: Václav Šálek, ČTK

Hejtman Jihomoravského kraje Jan Grolich

Článek

Sněmovna dosud neschválila upravené rozpočtové určení daní (RUD), které by mělo krajům narovnat daňové příjmy. Kvůli tomu zatím není schválena ani čtyřmiliardová podpora, kterou kraje v posledních letech dostávají na opravy silnic nižších tříd ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Podle nového návrhu by měl Jihomoravský kraj postupně během tří let dostat z daní téměř o tři miliardy více než nyní.

Zatím ale Jihomoravský kraj nemá peníze z RUD ani ze SFDI, odkud každoročně dostával 330 milionů a investoval je do silnic. „Už se to konečně musí rozhodnout. Buď bude RUD, nebo pojďme vyřešit čtyři miliardy ze SFDI,“ řekl Grolich.

Podle něj se ale k řešení financování krajů z RUD nikdo nehlásí. „Vláda říká, že jim to blokuje opozice, opozice říká, že je to vládní návrh. Oběma stranám to vyhovuje, neřeší se to a mají nějakou výmluvu,“ nebral si servítky Grolich, který žádal o pomoc i prezidenta Petra Pavla. Znovu se s hlavou státu uvidí ve středu, kdy společně vystoupí i na tiskové konferenci.

Prezident Pavel by přidal slabým krajům z rozpočtového určení daní

Ekonomika

Na dotaz Novinek, zda hejtman problém řešil se stranickými kolegy z vlády, Grolich uvedl, že má ještě něco v plánu. „Už tam ale není moc co řešit, chce to jen zařadit návrh na program jednání. Jednou byl zařazený, opozice to vyobstruovala a tím to skončilo,“ odpověděl.

Současně v pondělí krajské zastupitelstvo odsouhlasilo výzvu poslancům, aby změnu schválilo. Kvůli tomu se rozhořel spor mezi Grolichem a zastupiteli z hnutí ANO. „Byl jsem úplně v šoku, když z hnutí ANO pro tohle usnesení nikdo nezvedl ruku,“ uvedl Grolich.

Opoziční zastupitel Patrik Pařil (ANO) ale kontroval: „Zákon o rozpočtovém určení daní neprošel ještě ani prvním čtením v Poslanecké sněmovně. Vláda a koaliční poslanci totiž asi tento zákon nechtějí schválit,“ uvedl Pařil.

Podle Grolicha je schválení návrhu nového RUD pro jižní Moravu zásadní věc. „Pokud se to nevyřeší v tomto volebním období, tak se o tom deset let nepovede diskuze vůbec. Je důležité, aby to prošlo ještě teď,“ zdůraznil hejtman.

Jihomoravský kraj dostává z daní méně peněz, než kolik má obyvatel, což by se mělo narovnat. Obyvatelé jižní Moravy tvoří zhruba 11 procent obyvatel státu, kraj ale dostává na daních přes devět procent, což je dáno historicky podporou některých jiných krajů s problematickými oblastmi.

Zaostalí v infrastruktuře

Grolich přiznal, že byl překvapený, kolik některé kraje mohou dát do infrastruktury. „Nám se o takových částkách ani nesní. To bychom si museli vzít miliardový úvěr každý rok, abychom dorovnali investice, které dávají oni. A to není možné,“ řekl Grolich.

Jmenoval například Ústecký nebo Moravskoslezský kraj. „Ty kraje jsou o 20 let napřed, celou dobu mají výrazně víc peněz do infrastruktury, mají ji v lepším stavu, ale přesto tam dávají víc peněz,“ posteskl si hejtman.

Podle něj je na tom bitý Jihomoravský, ale i třeba Středočeský kraj. „Stát by si to měl uvědomit, protože kraje, které táhnou republiku ekonomicky, jsou infrastrukturně zaostalé,“ upozornil politik, který jako jeden z mála v loňských krajských volbách překazil triumf ANO díky zhruba čtyřicetiprocentní podpoře voličů.

Jihomoravský kraj počítá, že letos na opravy silnic nižších tříd dá jednu a třičtvrtě miliardy korun. Z toho 1,5 miliardy bude z vlastního rozpočtu, 141,5 milionu ze SFDI a 100 milionů z evropských fondů. Pokud se rozhodne o vyčlenění čtyř miliard pro kraje ze SFDI, měl by Jihomoravský kraj dostat dalších 330 milionů. V kraji je skoro 4000 kilometrů silnic nižších tříd.

Kupka: Dopravní infrastruktura spolyká v následujících letech biliony korun

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám