Hlavní obsah

Chceme, aby trať nebyla vidět ani slyšet, trvali na svém v Přibicích

2:49
2:49

Poslechněte si tento článek

Přibice

Kudy by měla vést připravovaná vysokorychlostní trať z Brna do Břeclavi u Přibic na Brněnsku, řešili ve středu odpoledne obyvatelé obce a zástupci Správy železnic. Místní očekávali, že správa vyslechne jejich letité připomínky a zasadí trať takzvaně do zářezu, tedy pod úroveň okolní krajiny, aby nebyla vidět ani slyšet. Nic takového se ale nestalo.

Foto: Hana Černohorská

Obyvatelé Přibic na Brněnsku řeší, kudy by měla vést vysokorychlostní trať z Brna do Břeclavi.

Článek

Správa železnic místním znovu potvrdila, že stavba, tak jak je navržená, splňuje všechny požadované limity a není co řešit. „Navíc umístění trati do zářezu by stavbu neúměrně prodražilo,“ řekl na jednání Marek Pinkava ze Správy železnic.

Vedení obce se nelíbí, že mezi Přibicemi a vranovickým hřbitovem má dojít k navýšení silnice o 10 metrů nad stávající povrch. Přímo u zdi hřbitova má vzniknout vysoká opěrná zeď, která bude držet stabilitu budoucího obřího svahu, kde bude hlavní silnice a cyklostezka.

„Upozorňujeme na to jak projektanta, tak správu železnic. I kdyby měl náš návrh stát desítky milionů navíc, nezničí to krajinu tak jako ten původní. Jen České dráhy paličatě prosazují pořád dokola tuto jednu jedinou možnost,“ řekl starosta Přibic Miroslav Effenberger (SNK ZA ROZVOJ PŘIBIC).

Chtějí na nás ušetřit, tvrdí starosta

O kolik dražší by byla varianta, kterou žádá obec, ale zatím nikdo neřekl. „Proto napíšeme dopis panu ministrovi dopravy a požádáme ho, aby tuto variantu dráhy nacenily,“ řekl starosta.

Podle něj je vysokorychlostní trať na jižní Moravě nejlevnější tratí z celého navrženého projektu. „Všude se staví zhruba za dvojnásobné ceny. Kilometr trati tady u nás vyjde na 600 milionů, zatímco jinde stojí nejlevnější úsek 800 milionů na kilometr. Proto máme pocit, že na nás dráhy chtějí ušetřit.“

Zástupci Správy železnic se přítomným na jednání pokoušeli vysvětlit, že je to tím, že na jižní Moravě je rovinatý terén. „Tam, kde jsou hory, vyjde trať logicky dráž,“ oponoval Pinkava. U místních s tím ale nepochodil.

Za dva týdny se bude kontroverzní stavba řešit na veřejném projednání jejího vlivu na životní prostředí. „Pokud by se stalo, že v této podobě skutečně projde, vyzvu obyvatele obce, aby neprodávali svoje pozemky,“ dodal Effenberger. „Nechceme stav blokovat, chceme, aby byla trať umístěna dole, v zářezu, to je náš jediný požadavek, který máme na správu železnic už od roku 2021.“

Jihlavský terminál VRT má být u dálnice

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám