Hlavní obsah

A nepostavíme tu lávku? Politici mudrovali u mostu na Slovensko, kterému hrozí zřícení

Doslova z hodiny na hodinu zavřeli silničáři minulé pondělí most přes řeku Moravu na trase Lanžhot–Brodské. Ačkoli i laikovi muselo být na první pohled zřejmé, že most mezi Českem a Slovenskem je v tristním stavu, definitivní stopku jakémukoli provozu vystavil až odborný posudek. Než bude most opraven, mohla by ho prý nahradit lávka.

Foto: Krajský úřad Jihomoravského kraje

Most musel být okamžitě uzavřen.

Článek

Most v těsné blízkosti dálnice D2 hojně využívali místní při cestě za prací, nákupy či příbuznými, ale i turisté a cyklisté. Náhradní varianta, jak se nyní dostat přes řeku Moravu, je použít most ve dvacet kilometrů vzdáleném Hodoníně, případně jet po dálnici, ovšem s nutností dálniční známky.

V pátek se proto u zavřeného mostu, kterému podle posudku hrozí nenadálý kolaps, potkali krajští politici z obou stran hranice. Stavba totiž patří oběma sousedním krajům.

Foto: Krajský úřad Jihomoravského kraje

Most je na první pohled ve špatném stavu.

Trnavský župan Jozef Viskupič si posteskl, že situace s mosty je kritická na celém Slovensku a vyžaduje pozornost vlády.

Most na hranici se Slovenskem byl okamžitě uzavřen. Hrozí, že se zhroutí

Jihomoravský kraj

„Přijali jsme všechna potřebná opatření, abychom minimalizovali dopad uzavření na obyvatele a zajistili objížďkovou trasu. Zároveň jsem okamžitě po uzavření mostu požádal ministra dopravy Jozefa Ráže o dočasné vynětí dotčeného úseku dálnice D2 ze seznamu zpoplatněných úseků. Aktuálně čekáme na jeho stanovisko,“ informoval župan Viskupič.

Podle náměstka jihomoravského hejtmana Jiřího Crhy (ODS) se o bezplatné jízdě po úseku D2 jedná i na české straně, přičemž v tuzemsku by tato možnost měla být jednodušeji řešitelná.

Foto: Krajský úřad Jihomoravského kraje

Most je na první pohled ve špatném stavu.

„Velmi nás trápí to, že v současnou chvíli nemůžou most využívat cyklisté a chodci, hledáme alternativu, jak jim tuto možnost opět umožnit. Poptali jsme takzvané mostní provizorium a v jednání je i alternativa lávky. Jak dopadneme, budeme vědět v následujících dnech,“ přemítal náměstek Crha,

„Projektová dokumentace pro nový most, kterou zajišťovala česká strana, je hotová, nyní obě země musí zajistit vyjádření dotčených orgánů a samotné stavební povolení,“ informoval šéf jihomoravských silničářů Roman Hanák. Ten už dříve řekl, že by se most mohl začít opravovat v roce 2026.

Čeká se, až spadnou? V Česku je ve špatném stavu přes tři tisíce mostů

Ekonomika
Foto: Krajský úřad Jihomoravského kraje

A co dělat včíl?

Most musel být okamžitě uzavřen poté, co si silničáři nechali zpracovat posudek na jeho stav po loňských povodních. Výsledek byl je jednoznačný: most musí být okamžitě uzavřen i pro pěší nebo cyklisty, protože hrozí jeho zhroucení.

Podle místních silničáři a politici situaci podcenili. „Dávno se to mělo řešit. Most byl v hrozném stavu již před covidem. Uběhlo pět let a oni se vzbudili. Osmnáct kilometrů, které za normálních podmínek projedu do 20 minut, pojedu teď hodinu a půl. Za mě velké selhání,“ popsala Novinkám jedna ze čtenářek.

Objížďková trasa pro všechna vozidla vede po silnicích II. a III. třídy, a to z Koutů přes Holíč do České republiky. Alternativně mohou cestující využít vlakovou dopravu nebo dálniční úsek D2.

Do metra v Nuselském mostě zatéká, opravy omezí dopravu

Hlavní město Praha

Výběr článků

Načítám