Článek
Most v těsné blízkosti dálnice D2 hojně využívali místní při cestě za prací, nákupy či příbuznými, ale i turisté a cyklisté. Náhradní varianta, jak se nyní dostat přes řeku Moravu, je použít most ve dvacet kilometrů vzdáleném Hodoníně, případně jet po dálnici, ovšem s nutností dálniční známky.
V pátek se proto u zavřeného mostu, kterému podle posudku hrozí nenadálý kolaps, potkali krajští politici z obou stran hranice. Stavba totiž patří oběma sousedním krajům.
Trnavský župan Jozef Viskupič si posteskl, že situace s mosty je kritická na celém Slovensku a vyžaduje pozornost vlády.
Most na hranici se Slovenskem byl okamžitě uzavřen. Hrozí, že se zhroutí
„Přijali jsme všechna potřebná opatření, abychom minimalizovali dopad uzavření na obyvatele a zajistili objížďkovou trasu. Zároveň jsem okamžitě po uzavření mostu požádal ministra dopravy Jozefa Ráže o dočasné vynětí dotčeného úseku dálnice D2 ze seznamu zpoplatněných úseků. Aktuálně čekáme na jeho stanovisko,“ informoval župan Viskupič.
Podle náměstka jihomoravského hejtmana Jiřího Crhy (ODS) se o bezplatné jízdě po úseku D2 jedná i na české straně, přičemž v tuzemsku by tato možnost měla být jednodušeji řešitelná.
„Velmi nás trápí to, že v současnou chvíli nemůžou most využívat cyklisté a chodci, hledáme alternativu, jak jim tuto možnost opět umožnit. Poptali jsme takzvané mostní provizorium a v jednání je i alternativa lávky. Jak dopadneme, budeme vědět v následujících dnech,“ přemítal náměstek Crha,
„Projektová dokumentace pro nový most, kterou zajišťovala česká strana, je hotová, nyní obě země musí zajistit vyjádření dotčených orgánů a samotné stavební povolení,“ informoval šéf jihomoravských silničářů Roman Hanák. Ten už dříve řekl, že by se most mohl začít opravovat v roce 2026.
Čeká se, až spadnou? V Česku je ve špatném stavu přes tři tisíce mostů
Most musel být okamžitě uzavřen poté, co si silničáři nechali zpracovat posudek na jeho stav po loňských povodních. Výsledek byl je jednoznačný: most musí být okamžitě uzavřen i pro pěší nebo cyklisty, protože hrozí jeho zhroucení.
Podle místních silničáři a politici situaci podcenili. „Dávno se to mělo řešit. Most byl v hrozném stavu již před covidem. Uběhlo pět let a oni se vzbudili. Osmnáct kilometrů, které za normálních podmínek projedu do 20 minut, pojedu teď hodinu a půl. Za mě velké selhání,“ popsala Novinkám jedna ze čtenářek.
Objížďková trasa pro všechna vozidla vede po silnicích II. a III. třídy, a to z Koutů přes Holíč do České republiky. Alternativně mohou cestující využít vlakovou dopravu nebo dálniční úsek D2.