Článek
„Na bezpečnost škol neexistuje žádná vymahatelná právní norma,“ sdělil Novinkám Libor Sladký, prezident Asociace bezpečná škola, která nabízí semináře a kurzy mimo jiné zaměřené na situaci ozbrojeného útočníka ve škole.
Některé školy v Česku již po útoku na Filozofické fakultě reagovaly například zavedením vstupních a ochranných systémů či dalších preventivních opatření. Někde učitelé a žáci také podstupují kurzy, které je připraví na mimořádné události.
Všechny tyto aktivity však plynou z iniciativy samotných škol nebo jejich zřizovatelů. Metodická opatření, která ministerstvo školství nabízí, jsou sice plošná, ale pouze doporučující, jak Novinkám potvrdil Patrik Kubas z tiskového oddělení ministerstva.
„Domnívám se, že školy by měly mít povinnost se vzdělávat v oblasti bezpečnosti, podobně jako je tomu například u školení požární ochrany, kde pravidla nastavená jsou,“ myslí si Libor Sladký.
Soustředila jsem se hlavně na tu zbraň. Učitelka popsala, jak odzbrojila žáka v Rudolfově
Ministerstvo nedávno aktualizovalo a rozeslalo Minimální standard bezpečnosti, který detailně popisuje, jak zajistit ochranu žáků a personálu škol v případě ohrožení a bezpečnostních incidentů. Závazný předpis však nechystá.
„Každá škola má jiné potřeby a specifika, nedomníváme se proto, že forma závazné vyhlášky by v tomto případě byla optimálním řešením,“ sdělil Kubas.
Školský zákon s tím přitom počítá. „Ministerstvo stanoví vyhláškou opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání ve školách a školských zařízeních a při činnostech s ním souvisejících,“ stojí v § 29 zákona.
Trénink pomohl
Po útoku na filozofické fakultě je podle Sladkého zájem škol o bezpečnost výrazně vyšší. „Změnilo se také to, jak vnímáme ozbrojeného útočníka, protože čím dál častěji jde o žáky dané školy. Často pracujeme zejména na základních školách, které začínají být v této oblasti horkou půdou,“ varoval Sladký.
Výcvik, obranné spreje i SOS tlačítka. Školy se učí, jak na ozbrojeného útočníka
Školy se podle Sladkého mohou obecně věnovat primární prevenci a nastavení systémů, které nebezpečí snižují, například budovat zdravé prostředí ve škole a pracovat s dětmi, které to potřebují. Druhou částí je pak nácvik krizové situace a postupů, které mohou lidé uplatnit, pokud k mimořádné situaci dojde.
Ministr školství Mikuláš Bek (STAN) v úterý připustil, že v situaci, která se odehrála v Rudolfově, hrál nácvik svou roli. „Ukazuje se, že učitelé škol prošli určitým tréninkem. To se včera ukázalo. Musíme tomu riziku čelit racionálně a s tím, že nebudeme tyto věci podceňovat. Máme nastavenou úzkou spolupráci mezi kraji a krajskými ředitelstvími. Policie zasahuje velmi profesionálně. Faktem je, že těch veřejně známých incidentů bylo v poslední době několik,“ uvedl.
Přestože policie zatím nemá k dispozici podrobnou zprávu, z předběžných informací podle ministra plyne, že v Rudolfově se všichni zachovali profesionálně. Představitelé ministerstva budou situaci dále řešit s policií a na základě hodnocení by se mohla upravit metodika bezpečnosti ve školách.
Bek v souvislosti poukázal také na útok studenta gymnázia ve Staré Spišské Vsi na Slovensku, při kterém zahynuly dvě ženy.
Vrah ze slovenského gymnázia byl už dvakrát odsouzen za napadení spolužaček
„Budu telefonicky hovořit se svým slovenským protějškem Tomášem Druckerem (HLAS-SD). Máme s kolegy na Slovensku nastavenu poměrně těsnou spolupráci a chceme znát i jejich postoje, zkušenosti, abychom hledali optimální nastavení standardů bezpečnosti a pomohli v obou zemích situaci uklidnit, abychom tyto excesy dosadili do nějakého kontextu standardů bezpečnosti,“ řekl Bek.
Mnoho škol se v posledních letech vybavuje také technologicky. Jde zejména o systémy, které mají zabránit vniknutí cizích osob. Předejít mohou incidentům podobným tomu, který se odehrál před více než deseti lety ve Žďáře nad Sázavou a stal se osudným studentovi Petru Vejvodovi. V Česku je však stále většina škol nemá.
Pobodaná rukojmí deset let po útoku schizofreničky ve žďárské škole: Přišlo mi to nekonečné
„Odhadem disponuje takovým systémem asi čtvrtina základních a středních škol a zhruba tři čtvrtiny vysokých škol,“ sdělil Novinkám Jan Orlický, který se zabývá vývojem přístupových systémů do škol ve společnosti IMA.
Přístup k zabezpečení se podle něj významně liší i podle velikosti škol. „Z naší zkušenosti vyplývá, že čím je škola menší, tím menší má motivaci řešit bezpečnost. Často to jde ruku v ruce i s otázkou financí. Velké školy obecně to řeší více,“ dodal.