Článek
Celková hodnota takzvaných kontribucí činí podle místostarosty třetí části Pavla Dobeše (STAN) téměř 1,4 miliardy korun. Město prostřednictvím kontribucí požaduje po developerech určitou částku za metr hrubé podlažní plochy plánovaných projektů, přičemž hlavní pákou je případná nutnost změny územního plánu.
Příspěvky vycházejí z metodiky, jejíž příprava začala v minulém volebním období, a využívají institutu takzvaných plánovacích smluv zavedených novým stavebním zákonem.
Smlouvy budou trojstranné, kromě investora a městské části je musí podepsat hlavní město. Pražští zastupitelé materiál projednají na dubnové schůzi, kdy mají na programu i nezbytnou změnu územního plánu. Podle magistrátu jde o dosud největší takovou změnu v Praze, která umožní bytovou výstavbu pro až 20 tisíc obyvatel.
Rozvoj území okolo bývalého nákladového nádraží se řeší od roku 2002, kdy ztratilo svůj význam pro zásobovaní hlavního města. Zatímco historická budova zůstala v majetku Českých drah a v roce 2013 byla prohlášena za kulturní památku, okolní pozemky postupně přešly do vlastnictví soukromých investorů.
Tím se rozvoj 71 hektarů velkého území podle Dobeše značně zkomplikoval, o čemž svědčí fakt, že pořizování změny územního plánu bylo zahájeno už v roce 2008 a dosud nebylo dokončeno.
„Pro Prahu 3 bylo klíčové řešit rozvoj území jako celku, neboť domluva po částech nevedla k cíli. Navíc hrozilo, že vznikne nová čtvrť pro 20 tisíc lidí bez dostatečného zajištění nových kapacit ve školkách a školách, bez parků, zeleně nebo posílení veřejné dopravy,“ připomněl.
Nové školy i tramvaj
Kromě školek, škol nebo zařízení zdravotnických a sociálních služeb měla Praha 3 další dvě zásadní podmínky. „První byla výstavba nové tramvajové trati skrz vznikající čtvrť, druhá pak majetkový vstup hlavního města do území, a to prostřednictvím nákupu historické budovy,“ uvedl Dobeš.
Obě klíčové podmínky se podařilo naplnit na přelomu let 2024 a 2025. Budova nákladového nádraží se promění v kulturně-společenské centrum, vznikne nová základní a střední škola či poliklinika. Pomyslným srdcem území bude náměstí ve vnitrobloku.

Území protne tramvajová trať.
Nová tramvajová trať Habrová-Olšanská by měla být hotová v roce 2027. „To otevřelo cestu k finalizaci plánovacích smluv s developery, přičemž ty čtyři hlavní byly nyní schváleny zastupitelstvem Prahy 3,“ doplnil.
Central Group, Penta, Sekyra Group a MY Park na základě nich kromě peněz pro městskou část například postaví a předají jí šestitřídní mateřskou školu s kapacitou 275 míst, vybudují čtyři parky a další zeleň, zrekonstruují část veřejných prostranství a poskytnou další pozemky kvůli budování tramvajové trati.
Posledním krokem, který zbývá k úplnému nastartování rozvoje zanedbávaného brownfieldu, je projednání a schválení plánovacích smluv zastupitelstvem metropole. „Blížíme se k momentu, který bude historický nejen pro Prahu 3, ale pro celé město,“ dodal Dobeš.
Celopražskou Metodiku spoluúčasti investorů, která má městu zajistit prostředky například na dostupné bydlení nebo veřejnou infrastrukturu, a podle níž jsou smlouvy uzavírány, kritizuje spolek věnující se ochraně životního prostředí Arnika.
Výše příspěvků nastavená metodikou je podle Arniky příliš nízká. „Pokud se nepostaráme o dostupné bydlení ve velkých brownfieldech, kde máme šanci něco vyjednat, pražskou krizi bydlení nevyřešíme,“ tvrdí Anna Vinklárková ze spolku.