Článek
Studii proveditelnosti by projektanti měli dokončit v půli letošního března. Podle velmi hrubých odhadů by magistrála v novém mohla sloužit v roce 2030.
Po proměně dnes nevlídných ulic, kde se denně štosují auta v kolonách, volá druhá městská část desítky let. „Bylo velkou chybou, když komunisti vybudovali magistrálu, která přetnula město ve dví. Tuhle chybu je nutné napravit,“ konstatoval náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) ve středu při představení toho, kam příprava zatím dospěla.
Kultivace je podle něj nezbytná a nemá smysl ji odkládat. „Čekání na okruhy nás v tomto místě nespasí, protože auta, která kolem vidíte projíždět, nejsou ta, která by centrem jen projížděla, ale představují cílovou dopravu. To znamená, že ta okruh nikam neodvede,“ upozornil v parčíku mezi Sokolskou a Legerovou.
Stavba tramvajových tratí na Václaváku magistrálu nezastaví
Projekt, který spolyká více než miliardu korun, počítá například s bezbariérovými přechody, výsadbou 120 vzrostlých stromů, oddělenými cyklostezkami a modrozelenou infrastrukturou. Důraz pak klade na hospodaření s dešťovou vodou.
Transformace v moderní městskou třídu se dotkne území od předpolí Nuselského mostu po Národní muzeum a také Ječné, pro kterou vzniká samostatná studie. „Vycházeli jsme ze čtyř zásad: odstranění bariérovosti, tzn. doplnění přechodů, cyklopřejezdů, dále vyhrazených cyklistických pruhů a zeleně, i zachování dopravního významu ulic, aby nedošlo k zásadnímu snížení kapacity,“ popsal Petr Macek z Atelieru Promika.
Studie řeší nejen chodníky, vozovky, zeleň, ale i to, co není vidět, tedy rekonstrukci inženýrských sítí, z nichž některé leží v zemi více než sto let. Parkovací místa by podle něj ubývat neměla. „Snahou je, aby přibyla, tzn. v bočních uličkách je třeba dělat jednosměrky,“ zmínil jednu z možností. Byť vzniknou další přechody i přejezdy pro kola, některé podchody, které slouží dnes, zůstanou.
„Blížíme se k prvnímu milníku, v půlce března by měla být studie v pracovní verzi hotová,“ uvedl s tím, že pak se tým vrhne na podrobnější projekt. Předpokládá, že ten bude hotový v roce 2026.
Praha 2 chce most přes Vltavu
Starosta Prahy 2 Jan Korseska (ODS) ocenil, že se projekt konečně začal hmatatelně hýbat. „Vzniká návrh na změnu dálniční trasy v přijatelný dopravní uzel, který bude pro lidi daleko přijatelnější ,“ podotkl.
Dopravě v druhé části by však podle něj pomohlo další přemostění Vltavy z Prahy 4 na Prahu 5, protože všechna auta jedoucí do páté části míří právě přes Prahu 2, což považuje za dlouhodobě neudržitelné.
„Doufám, že někdo dostane rozum a nebude stavět mosty jen pro tramvaje a cyklisty, ale že se postaví další most pro individuální automobilovou dopravu,“ uvedl v souvislosti s tím, že most, s pracovním názvem Dvorecký, který by příští rok měl spojit vltavské břehy, je určen pro MHD, vozy integrovaného záchranného systému a cyklisty.
Kdy se rozběhnou práce na severojižní magistrále, je v tuto chvíli těžké říct. Odhaduje se, že snad v letech 2028-29. „Pořád si myslím, že při současných technologických možnostech stavebních firem by mohly zabrat jednu dvě stavební sezony. Věřím, že v roce 2030 bychom tudy už mohli projet,“ reagoval Macek na dotaz Novinek, kolik času dílo zabere.
O konkrétním řešení provozu na silnici během renovace je podle něj předčasné hovořit. Jisté je, že průjezd pro MHD a integrovaný záchranný systém zůstane zachován a práce nepoběží současně v Legerově a Sokolské.
Změny i v Ječné
V Ječné se pak počítá s obnovou stromořadí, rozšířením nástupního tramvajového ostrůvku v zastávce Štěpánská směrem na I. P. Pavlova a přesunem zastávky ve směru Karlovo náměstí na druhou stranu křižovatky, aby lépe obsloužila lokalitu.
Cyklisti se zlobí, že projektanti zapomněli na vyhrazený cyklopruh. Území ovšem značně limituje tramvajová trať, proto se zatím počítá s tzv. cyklopiktogramy, tedy obrázkem cyklisty a šipek určujících směr jízdy, které představují nejmenší úroveň ochrany jezdců na bicyklech. „Tohle se ještě řeší,“ ujistil Macek.