Hlavní obsah

Vysokorychlostní železnice na východě Prahy zamíří do tunelů

4:46
4:46

Poslechněte si tento článek

Správa železnic už ví, jakou podobu bude mít vysokorychlostní trať v oblasti Prahy 15 a Dolních Měcholup. Centrální komise ministerstva dopravy rozhodla, že vlaky z Vršovic do Běchovic pojedou převážně pod povrchem krátkými tunely a otevřenými zářezy.

Foto: Správa železnic

Úseky vysokorychlostní železnice v Praze

Článek

Podle státní firmy jde o kompromisní řešení, na kterém se shodla s pražským magistrátem i dotčenými městskými částmi. Oba starostové podle zjištění Novinek takovou podobu vítají.

Pro trasu mezi Rabakovskou ulicí a Malým Hájem na východě metropole se rozhodovalo mezi třemi variantami: tunelovou, podpovrchovou a nadzemní. Podpovrchová varianta nakonec získala podporu díky vyváženému poměru mezi technickou realizovatelností, finanční náročností a minimalizací dopadů na okolní zástavbu.

„Celý úsek je součástí širší strategie rozvoje dopravní infrastruktury, která posílí propojení Prahy s regiony a uvolní kapacitu příměstských tratí. Díky tomu se zlepší její pravidelnost a kapacita,“ řekl ředitel Stavební správy vysokorychlostních tratí Správy železnic Jakub Bazgier.

Hrnky vám kvůli vysokorychlostní železnici padat nebudou, ujistila SŽ obyvatele u Prahy

Domácí

Starosta Prahy 15 Michal Fischer (ODS) připomněl, že městská část o trasu s tunely usilovala dlouhodobě. Takže je rád, že na ni přes různé kompromisy nakonec padla volba. Považuje ji za funkční a zajímavou a ne tak úplně drahou, jako by byl tunel.

Patnácté části se nová trať dotkne v úseku Rabakovské ulice až po Dolní Měcholupy. Prochází celou průmyslovou zónou, kde sídlí řada podniků. „Jednali jsme s nimi a žádali je o vyjádření. Oni podpořili naši variantu, protože jiná by je do budoucna omezovala,“ konstatoval Fischer.

Vysokorychlostní železnice, která zrychlí dopravu, městské části pravděpodobně žádné benefity nepřinese. „Je to trend, který musíme podporovat. Železniční doprava je pro nás dobrá,“ řekl k novému projektu.

Také starosta Dolních Měcholup Jiří Jindřich (ODS) podpovrchovou variantu vnímá jako dobrý kompromis. „Podařilo se dosáhnout toho, že v Dolních Měcholupech povede z větší části v zářezu a v nejdůležitějším místě, kde má vzniknout nový park propojující starou a novou část obce, bude tunelová varianta,“ uvedl.

Koleje na povrchu by podle něj narušily ráz krajiny, lidé by museli čelit velkému hluku z projíždějících souprav. „Původní varianta, která s námi nebyla projednána, počítala, že by vedla asi po kilometr dlouhém valu, který by v obytné zástavbě stoupal asi do 10 až 12 metrů a přemosťoval by Kutnohorskou ulici vysokým a dlouhým mostem,“ zmínil to, oč Dolní Měcholupy vůbec nestály.

Obchvat nenaruší park

Když to vedení obce zjistilo, začalo jednat. „Nyní trať nekoliduje s našimi nejdůležitějšími záměry,“ uvítal. Tím dalším je obchvat, která má odvést auta z vytížené Kutnohorské, jež městskou část protíná. Loni na podzim získal projekt územní rozhodnutí.

Kdy by se lidé mohli dočkat nového parku v údolí Hostavického potoka, je podle Jindřicha těžké říct. Budování, stejně jako obchvat, bude třeba koordinovat s projektem Správy železnic. „I tak to bude velký zásah pro městskou část a výstavba přinese spoustu negativních dopadů na naše lidi. Budeme se je snažit dál dořešit a eliminovat je,“ dodal.

Když všechno půjde dobře, výstavba vysokorychlostní železnice v Praze by měla začít podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) v roce 2030. V Česku jich má vzniknout několik, jejich smyslem je zrychlit cestování po republice i v rámci Evropy.

Současná síť je totiž vytížená, nové koleje proto mají z pohledu Prahy zejména uvolnit místo pro klíčovou příměstskou železnici, kterou využívají Středočeši pro dojíždění do metropole za prací. Vlaky po kolejích pojedou rychlostí až 320 km/h, v Praze pak do 160 km/h.

V metropoli by měla vést územím Prahy 10, Prahy 15, Dolních Měcholup, Dubče, Dolních Počernic, Kyjí a Prahy 9. Hlavního města se dotkne také vysokorychlostní trasa Praha - Ústí nad Labem - Drážďany. Nová trať podle projektu odbočuje z kolejí na Balabence, dlouhým Střížkovským tunelem podchází sídliště Prosek a vychází na povrch až u dálnice D8 mezi Ďáblicemi a Letňany.

Pár kilometrů od Řípu vznikne dopravní terminál s parkovištěm pro tři tisíce aut

Ekonomika

Výběr článků

Načítám