Hlavní obsah

Vozy petřínské lanovky jsou po 40 letech pryč

5:31
5:31

Poslechněte si tento článek

Praha

V pondělí absolvovaly vozy petřínské lanovky úplně poslední jízdu, v úterý už je vyzvedl jeřáb a naložil na speciální tahače. Hotovo bylo před polednem. V noci se pak rozměrný náklad přesune z Petřína na nová místa. Lanovou dráhu čeká po čtyřiceti letech rekonstrukce, návštěvníci by se jí mohli znovu projet už v létě příštího roku.

Naložit a odvézt. Vozy lanové dráhy Petřín jsou po 40 letech pryčVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Jedna éra lanové dráhy na vrchu Petřín se uzavírá. Dopravní podnik (DPP) chystá rekonstrukci trati, po které budou jezdit zbrusu nové vagony. Ty staré poputují do muzejních depozitářů a poté se vystaví.

Na svou poslední jízdu po Petříně se vozy vydaly v pondělí po 10. hodině, již bez pasažérů. V úterý od brzkého rána se pak zaměstnanci dopravního podniku a vysoutěžené přepravní firmy pustili do vyzvednutí obou zeleno-bílých vagonů.

„To, co tu dnes vidíme, je třetí generace lanové dráhy, do provozu byla uvedena v roce 1985,“ řekl médiím vedoucí jednotky Provoz tramvaje DPP Petr Hloch.

Foto: Michaela Bartošová, Novinky

Vozy zvedl jeřáb a naložil na speciální tahač.

FOTO: Naposledy spolu na kolejích na Petřín. Historické vozy lanové dráhy putují do muzea

Hlavní město Praha

„Postupně se oba vozy ukotví a upevní, tak aby se mohly bezpečně vyzvednout, a položí se na připravené tahače, tzv. hlubiny, což jsou vlastně speciální návěsy na přepravu nadrozměrných objektů, mají snížený podvozek, tak aby mohly projet po vytyčené trase,“ popisoval na začátku akce vedoucí odboru komunikace dopravního podniku Daniel Šabík.

Před polednem se pak naložené tahače s vagony č. 1. a 2 přesunuly do záboru na konci Hellichovy ulice vedle Petřínských sadů. V noci z úterý na středu se nadrozměrný náklad vydá na cestu.

Jeden vagon poputuje z Petřína do Ústředních dílen dopravního podniku v pražské Hostivaři, kde zůstane do doby, než pro něj bude připravené místo v Muzeu MHD ve Střešovicích. Druhý připadl Národnímu technickému muzeu na Letné, které ho zatím zaparkuje v depozitáři v Chomutově.

Ve střešovickém muzeu se má vůz č. 1 i s několika metry současných kolejnic z dráhy objevit v rámci nově rozšířené expozice. Ta by měla být hotová do roku 2029, kdy podle Šabíka slaví vozovna, kde se muzeum nachází, 120 let.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Mimo provoz. Lidé teď musejí do vrchu šplhat pěšky.

Rozjela se na spartakiádu

Kabiny pocházejí z 80. let, kdy se lanovka v souvislosti se spartakiádou na Strahově po dvaceti letech výluky rozjela. Provoz tehdy přerušil sesuv svahu. Podvozky vznikly už na konci 19. století. „Je to poprvé, co vozy odvážíme vcelku, protože předtím odtud jely rozebrané,“ poznamenal již v pondělí Šabík. I proto operaci dopravní podnik rozdělil do dvou dnů.

Po ní se na Petříně začne chystat rekonstrukce, DPP demontuje a nařeže lana a odstraní kolejnice, zhotovitel zároveň začne budovat zařízení staveniště a instalovat kompletní oplocení. „Celé drážní těleso bude odstraněno, takže bude potřeba vybudovat nové, včetně všech odvodnění, kanalizace,“ přiblížil Šabík.

Rekonstrukce dráhy zabere dvanáct měsíců, trať by cestujícím tak měla opět sloužit příští rok v létě či nejpozději ve třetím čtvrtletí 2026. Náklady se vyšplhají ke 130 milionům korun.

Dráha přestala sloužit už loni na podzim, kdy ji poškodily vydatné deště a DPP se rozhodl provoz do rekonstrukce již neobnovit.

Nové lanovky na Petřín budou mít emoce. Po cestě na sebe mrknou a zčervenají

Cestování
Foto: Michaela Bartošová, Novinky

Nakládání vozu č. 1 v pondělí dopoledne.

Mrkající vagony

Nové vagony podle návrhu studia Anna Marešová Designer vzniknou ve Švýcarsku. Budou 12,3 metru dlouhé a 2,45 metru široké. Design kombinuje jednoduché a elegantní linie s funkčností. Nechybí velkorysá panoramatická okna, čtyři oddíly se samostatnými bezbariérovými vstupy a kapacitou až 120 stojících osob. Současná kapacita byla 100 osob.

Sedadla lze snadno vyklopit, takže je možné je použít jako opěrky pro ty, kteří během krátké tříminutové jízdy dávají přednost stání. Designéři se inspirovali atmosférou Petřína, který je spojený s láskou a radostí. Originálním prvkem je interakce mezi kabinami. Když se dvě lanovky míjejí, jedna na druhou mrkne a její interiérové osvětlení zčervená.

Marešová za svůj návrh letos získala ocenění na prestižní soutěži German Design Award, porota mu v kategorii Letectví, námořnictvo a železnice udělila titul Excellence Product Design. Pro tým se jedná o druhé ocenění ve stejné kategorii. V ročníku 2021 obdržel cenu German Design Awards za návrh tramvaje T3 Coupé pro dopravní podnik.

Dráha je dlouhá 510 m s převýšením 130 m, jednokolejná s výhybkou uprostřed a se systémem tažných lan. Původní lanovka byla v této trase postavena roku 1891, měla zajistit vhodné dopravní spojení k Petřínské rozhledně, která rostla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Provoz byl pak dvakrát přerušen a obnoven v letech 1932 a 1985.

Foto: ANNA MARESOVA DESIGNERS

Představení nových vozů lanové dráhy na Petřín

Foto: ANNA MARESOVA DESIGNERS

Představení nových vozů lanové dráhy na Petřín

Lanovka na Petřín se bude přes rok opravovat, vozy se přestěhují do muzeí

Hlavní město Praha
Související témata:

Výběr článků

Načítám