Článek
Projekt zahrnuje výstavbu osmikilometrového úseku s číslem 518 mezi Ruzyní a Suchdolem a téměř sedm kilometrů dlouhé části Suchdol – Březiněves označovanou jako 519. Posunu v přípravě pomohlo, že proces posuzování vlivů záměru na životní prostředí, tzv. EIA, skončil kladným stanoviskem.
„To odšpuntovalo přípravu stavby. Aktuálně se zpracovává dokumentace pro společné povolení stavby,“ konstatovala Radek Mátl, generální ředitel státní společnosti, která má výstavbu na bedrech.
Nová silnice spojí dálnice D8 a D7. Povede od Ruzyně přes Suchdol, kolem Dolních Chabrů, Zdib až na křižovatku Březiněves s dálnicí D8. Na další fázi mezi Březiněvsí a Satalicemi, která počítá s 13,6 kilometry ještě nebylo kladné stanovisko EIA vydáno.
Začala stavba Pražského okruhu mezi D1 a D11
S vedení okruhu ale nesouhlasí některé městské části, jež protíná. „Snažíme se s nimi jednat,“ ujistil Mátl. Například vedení Suchdola proti úseku 518 se čtyřmi mimoúrovňovými křižovatkami protestuje od konce 90. let.
Silniční tah totiž považuje za extrémní zásah do života lidí, který dopravě nijak neuleví, bojí se přílivu desetitisíců aut, hluku a citelného zhoršení životního prostředí. Dlouholetý starosta Petr Hejl (STAN) už dříve řekl, že ho považuje za likvidační, protože protíná střed městské části. Podle něj existují jiné možnosti, jak komplikovanou dopravu řešit.
Stavba má hlasité odpůrce
Podle Platformy za kvalitní dopravní infrastrukturu ministerstvo životního prostřední kladným stanoviskem EIA upřednostnilo expanzi automobilismu, zničení nejcennějších přírodních památek a zhoršení kvality života obyvatel na severu Prahy na úkor udržitelného rozvoje, ochrany přírody, zdraví a klimatu.
Nezůstane kámen na kameni, panenská příroda se zničí a silnice dopravě nepomůže, shodují se odpůrci úseku 519, jenž by měl vést kolem přírodního parku Drahaň-Troja v Praze 8. Spolek vznikl v roce 2017 a řeší nejen Pražský okruh, ale také například dostavbu středočeské dálnice D3 přes Posázaví.
Dostavba úseku na severu je podle ministerstva dopravy nezbytná pro propojení severozápadních částí Prahy s okolními oblastmi. Odlehčí přetíženým komunikacím v centru a výrazně zlepší plynulost dopravy v metropoli. Resort ujišťuje, že je úsek navržen tak, aby zajistil efektivní dopravní spojení a maximální ochranu životního prostředí.
Vnější okruh kolem Prahy má po dokončení měřit zhruba 83 kilometrů, v současnosti je v provozu zhruba polovina. První část úseku se otevřela v roce 1983, zprovozněných jich je zatím sedm z jedenácti. Na dosud poslední otevřenou část mezi dálnicemi D1 a D5 auta vyjela v roce 2010.
Loni v prosinci začala stavba 12,6 kilometru dlouhé komunikace z Běchovic na D1. Práce by měly trvat tři roky. Tato etapa patří k nejvýznamnějším dopravním stavbám v Česku. Společně s ní chce ředitelství na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.