Hlavní obsah

Starý železniční most se má sunout v Praze po Vltavě 6,5 kilometru po pontonech

3:00
3:00

Poslechněte si tento článek

Ač stále není jasné, zda budou vlaky pod pražským Vyšehradem jezdit po novém mostě, nebo bude rekonstruována a doplněna stávající mostní konstrukce, dodala Správa železnic do dokumentace k procesu EIA o posuzování vlivů na životní prostředí detaily, jak by probíhal přesun starého mostu 6,5 kilometru proti proudu Vltavy. Po něm by v budoucnu mohla konstrukce zajišťovat pro chodce a cyklisty spojení mezi Chuchlí a Modřany.

Foto: FB/ Petr Hlaváček

Vizualizace stávajícího železničního mostu po plánovaném přesunu do Chuchle, respektive Modřan.

Článek

„K přesunu mostu dojde po vodě pomocí pontonové sestavy. Pontonová sestava je navržena z jednotlivých dílčích pontonů o nosnosti 34 tun,“ uvádí se v dokumentu, na který upozornil server Zdopravy. Správa železnic počítá s 18 kusy propojených pontonů, které se nasunou pod mostní pole.

Po stabilizaci a uložení konstrukce se celé mostní pole společně s pontony pootočí, aby bylo umožněno jeho postupné spuštění nad řeku. Most je dlouhý 260 metrů. Vltava má na Výtoni šířku 180 metrů a v Chuchli asi 80 metrů.

Problematickými místy z hlediska následného přesunu proti proudu Vltavy do lokality Vltavanů-Chuchle, budou Barrandovský a nyní budovaný Dvorecký most.

Foto: Správa železnic

Návrh nového mostu ve finální bronzové barvě.

„V místě Dvoreckého, dále pak Barrandovského mostu bude konstrukce částečně zanořena do vody (cca až 2 metry), aby podeplula pod těmito mosty,“ uvádí se v dokumentaci s tím, že v případě potřeby bude muset být předem provedena i prohrábka dna pod oběma mosty.

Před opětovným zprovozněním by měla být konstrukce mostu opravena. „Zkorodovaná místa budou opravena, zesílena nebo dojde k výměně neúnosných prvků mostu,“ uvádí dokument s tím, že bude potřeba vybudovat v lokalitě i nové podpěry. Neúnosné prvky jsou ty, které nemají potřebnou nosnost.

Stát trvá na novém mostu na Výtoni, starý chce přesunout do Modřan

Ekonomika

Přístup na most z obou břehů by měly zajišťovat ocelobetonové lávky, kterými bude překonán výškový rozdíl mezi okolním terénem a požadovanou výškou uložení mostu.

Foto: FB/Petr Hlaváček

Vizualizace stávajícího železničního mostu po přesunu do nové lokality.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století jej nahradila stávající konstrukce, která je vinou dlouhodobě zanedbané údržby ve špatném stavu. Nyní může po mostě kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.

Správa železnic již před několika lety představila plány na jeho nahrazení tříkolejným mostem. Odpůrci novostavby tvrdí, že stávající most lze relativně levně opravit a v případě potřeby doplnit i o třetí kolej. Konečné rozhodnutí zatím stále nepadlo.

Nezbourat, ale opravit. Experti ukázali, jak by mohl vypadat pražský železniční most s třetí kolejí

Domácí

Výběr článků

Načítám