Hlavní obsah

Silničáři chystají zásadní rekonstrukci Strahovského tunelu

2:56
2:56

Poslechněte si tento článek

Vytížený Strahovský tunel mezi Prahou 5 a 6, který řidičům slouží od konce 90. let, čeká v blízké budoucnosti zásadní rekonstrukce. Když všechno půjde podle plánu, měly by práce odstartovat v roce 2028 a zaberou čtyři až pět let.

Foto: TSK

Strahovský tunel

Článek

Jak oprava důležité komunikace, která je součástí Městského okruhu a již denně využijí desetitisíce aut, ovlivní dopravu, se řeší už teď. Snahou je, aby provoz zůstal v obou směrech alespoň částečně zachován.

„Snažíme se s hasiči vyjednat provoz jedna plus jedna nebo dva plus nula nebo nula plus dva. Je na to velký projekt, chceme využít umělou inteligenci k tomu, abychom dokázali nasimulovat dopravu,“ přiblížil včera náměstek generálního ředitele Technické správy komunikací Josef Richtr.

Nevyloučil ale, že dvoukilometrová spojnice mezi Smíchovem a Břevnovem může být během renovace nějaký čas zavřená. „Snažíme se to absolutně minimalizovat,“ vzkázal řidičům.

Pražské tunely patří mezi nejbezpečnější v Evropě

Domácí

Modernizace zahrnuje například opravu technologických částí, odvodňovací šachty nebo vozovky. Zlepší se bezpečnost provozu a také možnost úkrytu pro lidi v případě ohrožení. Tunel totiž slouží rovněž jako civilní kryt a pojme až 15 tisíc osob.

Společnosti, které vytvoří projekt, vybrali silničáři vloni v létě. Práci svěřili firmám Satra, Metroprojekt a Sudop. „Dva tři roky se bude projektovat. Musí se mimo jiné specifikovat, jaké průzkumné práce se musejí udělat,“ přiblížil Richtr následující dění. Konkrétnější harmonogram postupu bude podle něj na stole v krátké době.

Rekonstrukce bude náročná

Opravu tunelu považuje za ještě složitější než nedávno dokončenou rekonstrukci Barrandovského mostu, kterou město zvládlo po etapách od roku 2022. „Je to ještě horší. Je to geologie a do země, dokud neuděláme průzkumné štoly, skoro nevidíme,“ konstatoval Richtr.

Náklady, které práce spolykají, se v tuto chvíli odhadují na sedm až osm miliard korun.

Kdy naposledy dílo, jež se začalo budovat v roce 1980, prošlo zásadnější obnovou, si Richtr nedokáže vybavit. „Průběžně se opravuje, třeba vozovka. Příští týden přijde na řadu odvodnění a ventilace,“ zmínil.

Strahovský tunel byl otevřen v roce 1997. Tehdy byl první a nejdelší stavbou svého druhu v Česku. V roce 2002, tedy pět let po svém otevření, ho Mezinárodní automobilová federace hodnotila jako devátý nejbezpečnější tunel v Evropě ze třiceti testovaných.

Připravuje se stavba tunelu u Konopiště, průzkumné vrty omezí dopravu u Benešova

Středočeský kraj

Výběr článků

Načítám