Hlavní obsah

Řidičům v Praze slouží padesát nových nabíjecích stanic pro elektromobily

3:48
3:48

Poslechněte si tento článek

Padesát nových dobíjecích stanic pro elektromobily spustila v pondělí městská firma Technologie hl. m. Prahy do provozu v Praze 6, 10, 11, 12 a 14. Řidiči je najdou na stožárech veřejného osvětlení. Aktuální projekt je součástí plánu magistrátu podpořit tuto službu tak, aby byla dostupná všem zájemcům. Proto bude v budování sítě pokračovat.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Nové nabíjecí stanice začaly sloužit také v ulici Generála Janouška v Praze 14.

Článek

Do konce roku by podle radního Michala Hrozy (TOP 09) mělo přibýt dalších sto dobíjecích stanic, například na Spořilově, v Nuslích nebo v okolí Vítězného náměstí v šesté části, přičemž každá může sloužit dvěma vozům současně. Předpokládané náklady činí 15 milionů korun.

Nabíjení zabere šest až osm hodin. Rychlá zařízení jsou podle člena představenstva Technologie hl. m. Prahy Michala Fišera významně dražší na pořízení. „Vnímáme, že mají rychlejší návratnost, takže komerční sektor je významně více motivován je stavět. A my nemáme ambici konkurovat komerčnímu sektoru,“ poznamenal.

Elektrických aut neustále přibývá. Byť ne takovým tempem, jaké předpokládala studie, kterou si hlavní město nechalo vypracovat v minulém volebním období. Materiál hovořil o tom, že v roce 2030 jich bude v Praze kolem 200 tisíc.

Velká výdrž baterií v elektromobilech zaskočila norského recyklátora

Ekonomika

„Což víme, že je spíše nepravděpodobné. Ale není to tak, že bychom jich v Praze měli pár. Je to funkční prostředek, kterým se tisíce lidí denně přepravují, a je potřeba nějakou infrastrukturu mít,“ řekl Hroza včera v ulici Generála Janouška v Praze 14 při slavnostním zahájení provozu.

„Vnímáme, že elektroaut je čím dál víc mezi lidmi, my na městské části jich máme několik, takže vítáme jakoukoliv snahu o rozšiřování nabíjecí sítě,“ uvedl starosta čtrnácté části Jiří Zajac (ODS).

Hroza odhaduje, že v Praze je aktuálně registrováno kolem devíti tisíc elektromobilů a městem jich denně projede asi 15 tisíc. V současné době je na území metropole k dispozici od různých poskytovatelů 708 veřejných dobíjecích stanic, které disponují 1215 místy.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Vůz se nabije za šest až osm hodin.

Z toho 530 stanic je zaměřeno na pomalé dobíjení, 133 stanic kombinuje obě formy dobíjení a 45 stanic je čistě rychlodobíjecích. Podrobnosti o  nových nabíječkách naleznou zájemci na webu městské firmy.

Rozvoj bude pokračovat

Město v rozvoji systému pokračuje. Radní v pondělí schválili rozsáhlou investici do tzv. EV-ready lamp, které umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury v ulicích. Částka šplhá ke 139 milionům korun.

„Lampa je připravená na to, že ji v budoucnu můžeme osadit nabíjecím zařízením,“ vysvětlil Hroza, v čem úprava spočívá. Připomněl, že v Praze probíhá největší výměna veřejného osvětlení v historii, a tak je vhodná chvíle investovat i do EV-ready lamp.

Zmínil také dotaci na dalších 1500 stanic pro pomalé nabíjení, které bude v budoucnu realizovat Technologie hl. m. Prahy a Technická správa komunikací například i na parkovištích P+R.

Fišer doplnil, že běží další projekt, který by měl stojany zkultivovat, aby lépe souzněly s městským prostředím. „V cílové podobě by sloup měl mít nabíječku integrovanou do obalu, který bude více odpovídat městskému mobiliáři,“ dodal.

Výrobce nabíjecích stanic elektromobilů se pustil do boje se zloději, krádež kabelů jim zkomplikuje

AutoMoto

Výběr článků

Načítám