Článek
Dospěla totiž do havarijního stavu a bylo třeba ji nahradit. Odstavná část teď pojme 61 vozů typu 15T, k opravám bude sloužit šest stanovišť s celkovou kapacitou dvanácti vozů. Stavaři položili přes čtyři kilometry nových kolejí a natáhli přes šest kilometrů trolejového vedení.
Před zahájením stavby haly nechal podnik vybudovat takzvané energocentrum, které bude vozovnu napájet. Z městské kasy dílo spolykalo 1,9 miliardy korun.
Nový domov v Hloubětíně najdou také tramvaje 52T, které se kompletují ve Škoda Plzeň. Do Prahy by měly zamířit příští měsíc. Než svezou cestující, musejí ale absolvovat zkušební provoz.
Odstřel v Hloubětíně: Nejmladší tramvajová vozovna padla k zemi

„Práce úplně neskončily, zbývá odstranit nedodělky. Ale nechtěli jsme odkládat přesun, protože každý den, co byly na náhradních působištích, byl nekomfortní,“ konstatoval Šurovský. Hloubětínským linkám během výluky sloužilo vzdálené odstavené kolejiště v Ústředních dílnách Hostivař v Praze 10.
Práce začaly v září roku 2022. První spoj do nových prostor vjel v pátek vpodvečer. Z pohledu cestujících se jízdní řády nemění. Vozovnu využijí například linky 7, 8, 12, 15 nebo 31. „Je fakt, že úspora je velká, protože tím, že se vypravení vrátí sem, šetříme sedm tisíc kilometrů měsíčně,“ doplnil generální ředitel městské firmy Ladislav Urbánek.
Hloubětínská vozovna je první po 74 letech, která se v Praze otevřela. Původní hala vyrostla v roce 1951, v roce 2013 se pak přišlo na to, že se prohýbá skořepinová konstrukce střechy. Provoz byl utlumen a v létě před šesti lety ustal úplně.
Zázemí je potřeba
Podle náměstka primátora Zdeňka Hřib (Piráti) je zázemí velmi potřeba, vzhledem k tomu, že město staví nové tramvajové trati jako o závod. „Stavíme na horním konci Václavského náměstí, Dvoreckém mostě. Máme stavební povolení na Počernickou a trasy Olšanská - Habrová, Malovanka - Strahov. Když budeme mít tolik nových tratí, musíme na nich něčím jezdit, a ty soupravy potřebujeme někam dát. Odpovědí je nová vozovna v Hloubětíně,“ poznamenal.

Vozovna dohromady skýtá 25 kolejí.
Nevyloučil, že další vozovna vyroste v Braníku v Praze 4. „Pražská developerská společnost ve spolupráci s dopravním podnikem to mají připravené,“ konstatoval. Podmínkou jsou peníze.
„Vozovna v Braníku je reálnější představa než mnoho zmíněných tramvajových tratí,“ reagoval radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS).
Dopravní podnik se podle Šurovského musí pustit také do zásadnější rekonstrukce haly v opravně tramvají v Hostivaři, kde bude nutné vyměnit střešní vazníky ze 60. let, tedy část konstrukce. „To hodláme spojit s generačním skokem vozovny, aby se tam daly dobře udržovat budoucí nové tramvaje,“ uvedl na otázku Novinek.
Vandalové stále více útočí na brněnskou MHD, riskují na střechách i spřáhlech tramvají
