Článek
V první fázi projektu chystá městská část výměnu povrchů chodníků a parkovacích stání ve Starostrašnické podél tramvajové vozovny Strašnice. V plánu jsou úpravy zeleně a mobiliáře.
Hlavní etapa pak zahrnuje renovaci okolí zastávky metra a přilehlého veřejně přístupného vnitrobloku v Mrštíkově, kde má vybraná firma zajistit též nové opláštění nadzemních objektů odvětrání metra. Prostor podle ČTK čeká výměna povrchů, laviček, zastávkových přístřešků a dalšího mobiliáře, i obnova zeleně.
Ideová studie, jak by místo, o jehož úpravách se hovoří několik let, mělo v budoucnu vypadat, existuje. „Představa je celé území zkultivovat tak, aby bylo přehledné pro všechny návštěvníky. To znamená veškeré terénní nerovnosti, které tam jsou v podobě schodišť a různých ramp by se srovnaly do jedné nakloněné roviny,“ přiblížil Novinkám vedoucí kanceláře hlavního architekta Prahy 10 Jiří Zákostelný.
„Plánujeme doplnění mobiliáře, tedy například laviček, odpadkových košů, stojanů na kola, zkrátka všeho, co si dnešní město žádá,“ dodal s tím, že v centrální části se uvažuje o vodním prvku, protože voda ve městě hraje důležitou roli.
Starosta Martin Valovič (ODS) už dříve uvedl, že přibudou nová stromořadí a na ně navazující zelené terasy nabízející sezení ve stínu. Nebude chybět ani alej, ve které se mohou konat trhy a kde vznikne prostor pro setkávání. Počítá se třeba i s knihobudkou nebo stánkem s občerstvením.

Možná budoucí podoba místa
„Jak jistě každý ví, tento prostor je v nevalném stavu. Jeho hlavním problémem je roztříštěnost a zanedbanost způsobená léty, kdy nikoho nezajímal,“ vysvětlil, proč se radnice chce do renovace místa, kudy denně proudí davy lidí, pustit.
Starostrašnická podle Zákostelného dozná pouze kosmetických změn, například v podobě opravy povrchů. Chodníky by měly dostat místo asfaltu dlažbu, doplní se také lavičky. Když půjde všechno hladce, odhaduje Zákostelný, že práce začnou v roce 2026. „A v ideálním případě by téhož roku i skončily,“ doplnil.
Novinky i v metru
Změny chystá dopravní podnik i přímo ve stanici metra na lince A, která slouží od roku 1987. Už v té době se počítalo i s druhým vestibulem, jenž měl ústit v parčíku u sídliště, které mělo vyrůst po demolici vil v této části Strašnic. Ale po roce 1990 byly plány přehodnoceny, vestibul dokončen nebyl a ze severozápadního konce nástupiště vede tím směrem jen slepé schodiště.

Škola v ulici V Olšinách ožije od září.
Teď se prostor využije pro bezbariérový výtah. Studie, která prověřovala tři možnosti, vznikla před dvěma lety. „Kaskáda výtahů propojující nástupiště s přestupní chodbou a přestupní chodbu s povrchem se bude nacházet na opačném konci nástupiště než tam, kde je nyní výstup. A výstup z výtahu na povrchu vyústí v přilehlém parčíku nedaleko zastávky,“ sdělila Novinkám mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.
Městská firma s výstavbou podle ní počítá v letech 2027-2028. Dopravní podnik nyní buduje výtah, který usnadní cestování lidem s pohybovým omezením, rodičům s kočárky nebo seniorům, například ve stanici Radlická na trase B. Tam práce začaly loni v září, trvat mají devět měsíců.
V sousedství stanice metra městská část také dokončuje rekonstrukci secesní školy, která první žáky přivítá letos v září. Budova nabídne 25 tříd pro 250 dětí. Dům vyrostl v roce 1909. Na konci druhé světové války v něm sídlil štáb, který plánoval ozbrojené akce pražského květnového povstání. Od roku 2009 zůstával zavřený. Oprava začala na jaře před třemi lety.
Modernizace za miliardu začala. Takhle to nyní vypadá ve stanici metra Českomoravská
