Článek
Přibude jedno nové nástupiště, takže jich bude dohromady devět, a dvě koleje, čímž se zvýší kapacita stanice. Sloužit by měly v závěru letoška, kdy začne platit nový jízdní řád. Unikátní platforma pak spojí Hybernskou a Opletalovu ulici.
„Vidíte zárodek nástupiště, odkud bude jezdit vlak na letiště. Poprvé v síti Správy železnic zkoušíme, aby se dalo nastupovat z obou stran soupravy, protože očekáváme, že od letiště bude jezdit hodně lidí,“ uvedl v pátek Martin Verner ze Správy železnic, který má stavbu za téměř čtyři miliardy korun na starosti.
Nástupiště se nachází u nedávno otevřené Masaryčky, budovy s kancelářemi a obchody. O kus dál lze spatřit zárodek výtahových šachet a schodiště.
Modernizace nádraží je součástí dopravního projektu Praha - Letiště - Kladno, který tvoří jedenáct staveb. „Do budoucna počítáme, že vlaky z letiště by mohly dorazit také na hlavní nádraží, abychom dokázali propojit expresy z letiště s vysokorychlostními a dálkovými spoji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
A i když se stát soustředí na rozvoj hlavního nádraží, Masarykovo podle něj zůstane důležité pro regionální dopravu.

Kolejiště překlene platforma, na které vznikne park.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda konstatoval, že Masarykovo nádraží, po hlavním druhé nejfrekventovanější v Praze, je jedno z prvních, kde se buduje platforma, jež překlene nástupiště, v takovém rozsahu.
Platforma odstraní bariéru
Podle Vernera tato stavba odstraňuje velkou bariéru, kterou nádraží před více než 180 lety způsobilo. Propojení Hybernské a Opletalovy ulice považuje za jeden z největších benefitů projektu.
Platforma, která bude mít obdobnou rozlohu jako Staroměstské náměstí, je založená na 20-30metrových pilotách. Hrubá stavba je hotová ze dvou třetin. „V Praze vzniká nové náměstí nad kolejištěm. Maminky s dětmi odtud budou moci koukat na vlaky, protože se počítá s proskleným zábradlím,“ popsal.
Na její střeše budou fotovoltaické panely a vyrobenou energii využije Správa železnic pro provoz. Otevřít by se měla ve třetím kvartále roku 2027.

Jednotlivé úseky modernizace kolejí mezi Prahou a Kladnem.
Před začátkem stavby místo probádali archeologové. Země vydala hodně nálezů, například gotickou zeď z 15. století nebo hradby ze 17.-18. století. Některé artefakty musely ustoupit novému projektu, jiné putovaly do Národního technického muzea.
Modernizace železnice mezi Prahou a Kladnem je v různých fázích. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době se kromě Masarykova nádraží pracuje také v úseku z Bubnů do Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno - Ostrovec.
Letos plánuje státní firma zahájit renovaci trati z Ruzyně do Kladna. A v příštím roce pak začne hledat zhotovitele prací v úseku Výstaviště - nová podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy by vlak na letiště mohl dorazit okolo roku 2030.
Aktuální vizualizace a informace o jednotlivých etapách a také odpovědi na nejčastější otázky najdou zájemci na novém webu zeleznicenaletiste.cz.