Hlavní obsah

Nové koleje na pražském Masarykově nádraží začnou sloužit v závěru letošního roku

3:52
3:52

Poslechněte si tento článek

Rozsáhlá rekonstrukce pražského Masarykova nádraží, která se rozběhla před více než dvanácti měsíci, by se měla završit v roce 2027. Stavbaři postupně instalují sloupy pro zastřešení kolejišť i základy rozlehlé platformy, která je překlene.

Foto: Lucie Fialová, Novinky

Proměna Masarykova nádraží potrvá do roku 2027.

Článek

Přibude jedno nové nástupiště, takže jich bude dohromady devět, a dvě koleje, čímž se zvýší kapacita stanice. Sloužit by měly v závěru letoška, kdy začne platit nový jízdní řád. Unikátní platforma pak spojí Hybernskou a Opletalovu ulici.

„Vidíte zárodek nástupiště, odkud bude jezdit vlak na letiště. Poprvé v síti Správy železnic zkoušíme, aby se dalo nastupovat z obou stran soupravy, protože očekáváme, že od letiště bude jezdit hodně lidí,“ uvedl v pátek Martin Verner ze Správy železnic, který má stavbu za téměř čtyři miliardy korun na starosti.

Nástupiště se nachází u nedávno otevřené Masaryčky, budovy s kancelářemi a obchody. O kus dál lze spatřit zárodek výtahových šachet a schodiště.

Modernizace nádraží je součástí dopravního projektu Praha - Letiště - Kladno, který tvoří jedenáct staveb. „Do budoucna počítáme, že vlaky z letiště by mohly dorazit také na hlavní nádraží, abychom dokázali propojit expresy z letiště s vysokorychlostními a dálkovými spoji,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

A i když se stát soustředí na rozvoj hlavního nádraží, Masarykovo podle něj zůstane důležité pro regionální dopravu.

Foto: Správa železnic

Kolejiště překlene platforma, na které vznikne park.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda konstatoval, že Masarykovo nádraží, po hlavním druhé nejfrekventovanější v Praze, je jedno z prvních, kde se buduje platforma, jež překlene nástupiště, v takovém rozsahu.

Platforma odstraní bariéru

Podle Vernera tato stavba odstraňuje velkou bariéru, kterou nádraží před více než 180 lety způsobilo. Propojení Hybernské a Opletalovy ulice považuje za jeden z největších benefitů projektu.

Platforma, která bude mít obdobnou rozlohu jako Staroměstské náměstí, je založená na 20-30metrových pilotách. Hrubá stavba je hotová ze dvou třetin. „V Praze vzniká nové náměstí nad kolejištěm. Maminky s dětmi odtud budou moci koukat na vlaky, protože se počítá s proskleným zábradlím,“ popsal.

Na její střeše budou fotovoltaické panely a vyrobenou energii využije Správa železnic pro provoz. Otevřít by se měla ve třetím kvartále roku 2027.

Foto: Správa železnic

Jednotlivé úseky modernizace kolejí mezi Prahou a Kladnem.

Před začátkem stavby místo probádali archeologové. Země vydala hodně nálezů, například gotickou zeď z 15. století nebo hradby ze 17.-18. století. Některé artefakty musely ustoupit novému projektu, jiné putovaly do Národního technického muzea.

Modernizace železnice mezi Prahou a Kladnem je v různých fázích. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, v současné době se kromě Masarykova nádraží pracuje také v úseku z Bubnů do Výstaviště a mezi stanicemi Kladno a Kladno - Ostrovec.

Letos plánuje státní firma zahájit renovaci trati z Ruzyně do Kladna. A v příštím roce pak začne hledat zhotovitele prací v úseku Výstaviště - nová podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy by vlak na letiště mohl dorazit okolo roku 2030.

Aktuální vizualizace a informace o jednotlivých etapách a také odpovědi na nejčastější otázky najdou zájemci na novém webu zeleznicenaletiste.cz.

Výběr článků

Načítám