Hlavní obsah

Nová tramvajová trať propojí pražský Vypich a Motol

3:43
3:43

Poslechněte si tento článek

Změna územního plánu, kterou schválili pražští zastupitelé na čtvrteční schůzi, umožní výstavbu tramvajové trati mezi Vypichem v Praze 6 a Motolem v páté části. Budování nových kolejí by mělo vypuknout po roce 2026.

Foto: Mapy.cz

Koleje v budoucnu povedou Kukulovou ulicí.

Článek

Přibližně 2,2 kilometru dlouhá trasa propojí tramvajové radiály v Plzeňské a Bělohorské přes Kukulovu ulici. Cílem projektu je navázat Nemocnici Motol na kolejovou dopravu také ve směru od Smíchova, odkud nyní jezdí autobus 167. Podle města významně usnadní dopravní obsluhu v obou dotčených městských částech a umožní napojení vozovny Motol i na tramvajovou trať v Bělohorské.

V roce 2022, kdy se záměrem vybudovat trať souhlasila rada metropole, činily odhadované náklady 850 milionů korun. Jezdit by tudy měly linky 7 a 25.

Materiál předložil zastupitelům ke schválení radní pro školství Antonín Klecanda (STAN), který zastupoval svého nepřítomného stranického kolegu náměstka pro územní rozvoj Petra Hlaváčka. Uvedl, že odbor územního rozvoje nemá ke změně žádné námitky, Institut plánování a rozvoje Prahy ji bere na vědomí.

První tramvaje za hranice Prahy vyjedou do středočeských Zdib

Středočeský kraj

„Je to důležitá propojka hlavně z hlediska stability tramvajové sítě. Je to tedy určitě dobrý tisk pro rozvoj MHD,“ uvedl v debatě předseda zastupitelského klubu Praha Sobě Adam Scheinherr. Nikdo další se do diskuse nepřihlásil. Změnu podpořilo 54 zastupitelů, nikdo se nezdržel a nikdo nebyl proti.

Stavět se bude i jinde

Tramvajová síť se rozšíří také v dalších částech hlavního města. Na začátku února dopravní podnik získal pravomocné povolení na výstavbu kolejí v úseku Libuš – Nové Dvory na jihovýchodě metropole. Začít by měla příští rok, cestující se tudy svezou v roce 2027. Měří 1,8 kilometru a prodlouží trasu mezi Sídlištěm Modřany a Libuší, která začala sloužit v květnu roku 2023. Veřejnou zakázku na zhotovitele plánuje městská firma vyhlásit letos.

Tramvajovou trať, která propojí Vinohradskou třídu s Václavským náměstím, pak postaví za 224,7 milionu korun firmy Porr, Porr Bau a Hans Wendel CZ. Práce by měly začít ve druhém čtvrtletí letošního roku a zaberou dvacet měsíců. Výstavba kolejí v horní části náměstí, kde tramvaje jezdily do roku 1980, běží od loňského léta. Oba úseky by se měly zprovoznit v roce 2027.

Dopravní podnik plánuje letos zahájit i stavbu trati z Vinohradské ulice na malešické sídliště. Bude dlouhá 2,3 kilometru a povede středem Počernické ulice. Podnik nyní hledá stavební firmu, podle tendru má stavba vyjít na 1,75 miliardy korun bez DPH.

Tramvajové linky se rozjedou také po Dvoreckém mostě, jenž spojí Prahu 4 a 5, a který by měl být hotový příští rok v lednu. V budoucnu na něj navážou koleje Jeremenkovou ulicí přes Budějovickou do Michle.

V příštím roce má začít i stavba kolejí z Malovanky na Strahov a od křižovatky ulic Jana Želivského a Olšanská na sídliště Jarov přes vznikající čtvrť na pozemcích bývalého žižkovského nákladového nádraží.

Z pražského Václavského náměstí je obří staveniště

Domácí
Související témata:

Výběr článků

Načítám