Článek
Podle náměstkyně primátora Alexandry Udženije (ODS) představuje jeden z důležitých pilířů rychlé pomoci osobám, které se právě potýkají s duševními obtížemi.
„Nová funkce umožní rychlý a intuitivní přístup, protože stačí kliknout a během několika vteřin se zobrazí kontakty na krizové linky, chat nebo specializované organizace a zařízení, které jsou ve vašem v okolí,“ představila novou službu.
Doplnila, že uleví i záchranářům, protože lidí, kteří volají na linku 155 a potřebují třeba jenom poradit, nebo mají duševní potíže, jež nevyžadují výjezd sanitky, každoročně přibývá.
V loňském roce rychlá záchranka mířila k bezmála šesti tisícům takových případů, což je o tisíc více než v roce 2023. Nejčastěji kvůli depresím, sebevražedným myšlenkám, panickým atakám a zhoršení duševního zdraví, často spojeným s užíváním alkoholu nebo drog.
Ředitel pražské záchranné služby Petr Kolouch ocenil, že péče o duševní onemocnění získala stejnou váhu jako somatická onemocnění, například úrazy.
Na novém modulu několik měsíců spolupracovali s týmem Aplikace Záchranka odborníci příspěvkové organizace hlavního města Zahrada pro duši, jejímž cílem je vytvořit ucelený systém péče o Pražany. „Je to naprosto unikátní modul a tomu, kdo se ocitne v krizi, může být velmi rychle nabídnuta pomoc,“ řekla ředitelka Zahrady pro duši Markéta Školoudová.
Zatím jen v Praze
Služba je v aplikaci Záchranka viditelná lidem na území hlavního města v sekci Lokátor. Poté, co ji otevřou, zobrazí se seznam nejbližších center pomoci a zároveň ikona Potřebuji pomoc. Aplikace se zeptá, je-li uživatel nebo někdo jiný v ohrožení života.
Pokud je vybráno Ano nebo Nejsem si jistý/á, okamžitě nabídne možnost spojení s operátorem tísňové linky 155. Pokud život bezprostředně ohrožen není, dotyčný klikne na Ne, ale hledám pomoc, pak zadá další údaje a aplikace nabídne kontakty na vhodné krizové i další specializované telefonické linky a chaty.
Jako druhou variantu může zvolit osobní konzultaci v některém ze spolupracujících zařízení. V aplikaci tak ještě zadá oblast, které se to týká. Aplikace ukáže několik možností, kde problém člověk může ihned řešit. „Zobrazují se pouze relevantní centra vhodná pro zvolený věk a záležitost, kterou řeším,“ popsala provozní ředitelka Aplikace Záchranka Klára Křížková.
Aplikace Záchranka je k dispozici od roku 2016 a pomohla už ve více než 180 tisících případů, z nichž bylo téměř třicet tisíc v Praze.
Doufá, že podobný projekt bude moci zastřešit i v ostatních krajích, už nyní se její další verze připravuje pro Jihomoravský kraj.
Hlavní město investovalo do vývoje a uvedení nového modulu do provozu 405 tisíc korun. Náklady na zajištění provozu, servis a údržbu budou 10 tisíc korun měsíčně.