Hlavní obsah

Nebudou mít kde parkovat. Praha se chce zbavit sdílených elektrokoloběžek

5:40
5:40

Poslechněte si tento článek

Praha

Další pokus, jak řešit sdílené elektrokoloběžky, které působí nemalé potíže v ulicích, činí hlavní město. Řešení, které připravila Technická správa komunikací, spočívá v jejich úplném vyloučení ze všech veřejných parkovacích míst v metropoli vyhrazených pro tyto dopravní prostředky.

Foto: DPA/Christophe Gateau, ČTK

Sdílené koloběžky začínají mizet z evropských měst. Týkat by se to mělo i Prahy

Článek

Tato tzv. parkovací hnízda tak budou sloužit pouze sdíleným kolům a elektrokolům. „Nebude tam možno odložit sdílené elektrické koloběžky,“ konstatoval náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), který nepředpokládá, že provozovatelé si v reakci na to nasmlouvají vlastní lokality. „Výsledný efekt bude ten, že tato turistická atrakce nebude vyvolávat problémy v našem městě,“ uvedl.

Nový systém regulace sdílených dopravních prostředků připravuje Praha od loňska. Bude založen na smlouvách mezi Technickou správou komunikací a provozovateli kol a elektrokol, která bude možné odkládat jenom na k tomu určených veřejných prostranstvích. Koloběžky na nich nebudou moci parkovat. Pokud je uživatelé nechají jinde, městská firma je odstraní.

Novinka, kterou město právě představilo, přinese dvě změny. „Elektrokoloběžky nedostanou souhlas a zmizí města, druhá upravuje parkování kol,“ shrnul Hřib.

Problémy spojené se sdílenými elektrokoloběžkami se táhnou dlouho. Kritikům se nelíbí zejména špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, jízda po chodnících ohrožující chodce nebo absence plateb za využívání veřejného prostoru stojícími stroji.

Stížnosti nejsou podle generálního ředitele Technické správy komunikací Filipa Hájka neopodstatněné. Zmínil, že v Praze se loni stalo 47 nehod, kde elektrokoloběžky hrály hlavní roli, v případě kol šlo o dvě. Havárie skončily sedmi těžkými a třiceti lehkými zraněními, a v jednom případě dokonce smrtí.

„Navrhujeme, že hlavní město nám udělí souhlas se zvláštním užíváním veřejného prostoru, který my pak budeme dávat dál. Týká se pouze sdílených kol a elektrokol,“ upozornil Hájek na to, kdo tedy bude moci v tzv. hnízdech zaparkovat. „Kdo nebude mít s námi smlouvu, nemůže provozovat a parkovat koloběžky a my je pak následně budeme odstraňovat,“ řekl.

Za parkování zaplatí

Za vyhrazená místa se očekává úhrada ze strany provozovatelů, a to 25 korun za stroj. V případě špatného odložení dostane provozovatel pokutu 100 korun a lhůtu na nápravu, pokud ji včas neučiní, pokuta se zvýší na 1000 korun a správa komunikací kolo odstraní a vydá až po zaplacení.

Systém by v provizorním režimu mohl začít fungovat letos. Naplno by se měl rozjet příští rok. „Schválení návrhu a poskytnutí souhlasu očekáváme v květnu, takže Technická správa komunikací by měla letos možnost odklízet koloběžky,“ řekl Hřib. Ujistil, že nová pravidla se nijak nedotknou koloběžek, které vlastní Pražané.

Po schválení v radě a uzavření smluv podle něj dostanou provozovatelé elektrokoloběžek lhůtu na to, aby vozítka z ulic odstranili. „Nečekáme, že to budou nějak masivně porušovat, to ukazuje i zkušenost z jiných měst,“ konstatoval.

S jiným návrhem, jak těžkosti řešit, nedávno přišla Praha 1. Chtěla celoměstskou vyhláškou stanovit zóny, do kterých nebude možné elektrokoloběžkami vjíždět ani je tam odstavovat. Vymezovalo by je dopravní značení a vyhláška by přikazovala provozovatelům, aby vjezd zakázali i ve svých aplikacích využívaných pro zapůjčování vozítek. K tomu hlavní město muselo prosadit změnu zákona. Hřib ale uvedl, že tento návrh neřeší podstatu problému.

Koloběžkáři vedou

Také čtyřdenní akce, při které strážníci v Praze kontrolovali cyklisty a koloběžkáře, opět potvrdila, že jezdci na koloběžkách porušují předpisy častěji, informovala mluvčí městské policie Irena Seifertová.

Strážníci zjistili 1053 přestupků, z nichž 728 spáchali jezdci na koloběžkách. Za přestupky uložili 388 pokut ve výši 163 600 korun a 39 přestupků oznámili správnímu orgánu. Nejvíce přestupků v souvislosti s koloběžkami řešily hlídky v Praze 1, 5 a 3. Přestupků cyklistů odhalili nejvíce v Praze 13, 4 a 7.

„Pro porovnání, během první březnové akce strážníci řešili 972 přestupků, i tehdy více než dvě třetiny přestupků spáchali právě koloběžkáři,“ upozornila.

Co se týká typu přestupků, cyklisté i koloběžkáři jsou si téměř rovni. Mezi nejčastějšími prohřešky zůstává jízda po chodníku, jízda v protisměru, přejíždění přechodů bez sesednutí a v případě sdílených koloběžek je to ještě jízda ve dvojici, kdy výjimkou nebývají ani rodiče s dětmi.

„Pokud se v centru města potkáte s větší skupinkou turistů na sdílených koloběžkách, jsou v drtivé většině vedeni průvodci, kteří vědí, kudy s nimi mohou jet. Tedy, přestože nejste jejich příznivci, ničeho se nedopouští,“ vzkázala mluvčí veřejnosti.

Výběr článků

Načítám