Článek
Kdo by neznal legendární horskou dráhu Cyklon. Více než čtyřicet let byla lákavou atrakcí pro všechny návštěvníky matějské pouti, kde stála už od roku 1975. V roce 1963 ji vyrobila italská firma S.D.C. a až do revoluce ji provozoval stát.
„Pak ji děda odkoupil od města,“ vzpomíná pro Novinky Jaroslav Štaubert, pokračovatel výjimečné rodinné tradice.
Ocelovou třináct metrů vysokou a čtyři sta čtyřicet metrů dlouhou horskou dráhu provozovali Štaubertovi na Výstavišti v Holešovicích nejen o pouti, ale po celý rok. Nedaleko své atrakce i žili. Když dostali v roce 2018 výpověď, byl to pro ně šok.
Demontáž v plném proudu. Z pražského Výstaviště mizí ikonické atrakce
„Dostali jsme výpověď spolu s ruským kolem a dalšími atrakcemi. Tehdejší primátorka s tím měla problém a rozhodla se vše zlikvidovat s myšlenkou, že se bude revitalizovat spodní areál Výstaviště,“ říká dále Štaubert.
„Zbourat a přemístit dráhu pro nás tehdy bylo nepředstavitelné,“ vzpomíná s tím, že absolutně nevěděl, kam vzácný rodinný majetek uloží a co si s ním dál počne. Nakonec se rodině podařilo sehnat pozemek v Chotouchově nedaleko Kolína a bylo rozhodnuto o generální opravě Cyklonu. Štaubertovi se sem přestěhovali spolu se svou horskou dráhou.
„Nyní zde žijeme pět let a do Prahy se neplánujeme vracet. Na život na vesnici jsme si zvykli a neměnili bychom. Dráhu se též povedlo zachránit hlavně díky tomu, že jsme drželi při sobě jako rodina. Společně s tátou a mladším bratrem jsme to dotáhli do úspěšného konce,“ vysvětluje pan Jaroslav.
Rozebrána do posledního šroubku
Horská dráha prošla generální opravou. Celá konstrukce se musela nejprve rozebrat do posledního šroubku a následně byla očištěna od veškeré staré barvy a rzi.
„Pak se vyřadily díly, které již byly oslabené nebo popraskané. Namáhaná část dráhy, kde vozíky jedou velkou rychlostí nebo působí velké síly na konstrukci, se nechala preventivně obměnit,“ popisuje dále majitel. Poté se vše pečlivě nalakovalo a nechalo žárově pozinkovat. Veškerý spojovací materiál byl vyměněn za nový.
Podle slov pana Jaroslava nebyly ale vlastně žádné velké úpravy vůbec nutné. „Dráha byla totiž navržena zkušenými inženýry a už od své výroby splňovala veškeré bezpečnostní normy. My jsme nijak nezasahovali do původního konceptu, vše jsme zachovali tak, jak bylo navržené. Pouze jsme přidali různé vzpěry na místa, o kterých jsme při dlouhodobém provozování dráhy věděli, že jsou více zatěžována. Někde se třeba zesílil materiál ze tří milimetrů na pět,“ dodává.
V Chotouchově se Cyklon podařilo opravit, znovu sestavit a zprovoznit už loni. Neplánovaně i pro veřejnost.
„Přijížděli lidé z celé republiky a děkovali, že jsme dráhu spustili. Ohlasy byly tak velké a pozitivní a to nás ještě víc motivovalo v tom, co do teď děláme,“ usmívá se Štaubert, který začal o návratu horské dráhy znovu vyjednávat s provozovatelem matějské pouti, rodinou Kočkových. S Výstavištěm, jehož vlastníkem je hlavní město, se zatím nedohodl.
„Momentálně je vyjednaná pouze matějská pouť, kde bude dráha v provozu necelé dva měsíce, od 22.2. do 13.4. Zatím je pořád na zimovišti naložena na návěsech. Na matějskou by měla přijet počátkem února,“ uzavřel pro Novinky majitel dráhy. Co s ní bude, až pouť na Výstavišti skončí, je ale zatím ve hvězdách.